Komplikovanou situaci řeší i žena, která poradnu požádala o pomoc. „Chci odejít od manžela, ale bojím se, že nedokážu sama se třemi školními dětmi utáhnout nájem. Byty za rozumnou cenu jsou hodně daleko od školy, kam děti chodí, nebo jsou pro čtyři lidi moc malé,“ líčí dvaatřicetiletá Markéta.

Další okolnosti přidává vedoucí Respondea Hedvika Stuchlíková. „Markéta se bojí, jak finančně zvládne samostatný život, proto váhá, jestli se rozvést. I když je její partnerský vztah naprosto nefunkční a není dobré ani pro její děti, aby v takovém prostředí vyrůstaly,“ vysvětluje Markétin případ vedoucí Občanské poradny. Dodává, že nejde jen o výši samotného nájmu, ale i dalších poplatků. „Při hledání nájemního bytu Markéta naráží na vysoké zálohy na energie a nemá peníze na zaplacení kauce.“

Drážní hasiče kromě nových speciálních automobilů čeká také výstavba jejich budoucího sídla. V těchto dnech spojili obě věci dohromady na místě jejich budoucího sídla nafotili stávající techniku.
Drážní hasiči se dočkají nového sídla. Stavět se má začít ještě letos

Podle Stuchlíkové tento problém řeší více jejích klientů. V jiných případech zase pronajímatelé odcházejícím nájemníkům odmítají dříve zaplacenou kauci vrátit. Právě neférové a mnohdy nezákonné jednání majitelů bytů bývá tématem, které poradci s klienty probírají.

„Bohužel se setkáváme také s tím, že není uzavřena písemná nájemní smlouva. Leckdy pak nájemníci čelí nedodržení výpovědní doby pronajímatelem a nátlaku na okamžité vystěhování, problémům ve vyúčtování služeb a podobně. V některých případech dokonce pronajímatelé vypnou elektřinu a vodu,“ dodává poradkyně.

Dalším problémem je uzavírání podnájemních smluv. „Ty jsou mnohem méně chráněny zákonem a navíc podnájemník nemá nárok na zmíněný příspěvek na bydlení,“ doplňuje vedoucí služby.

Sociální pracovníci Respondea pomáhají svým klientům najít řešení, upozornit je na jejich práva a povinnosti, vysvětlit jim obsah dokumentů a podobně. Následně mohou klientovi pomoci například s žádostí o příspěvek na bydlení nebo vymáháním svých nároků.

Pobočky Občanské poradny Respondeo mohou lidé, kteří si sami nevědí rady, navštívit v těchto městech Středočeského kraje: Nymburk, Pečky, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Čelákovice, Městec Králové, Poděbrady, Mnichovo Hradiště. Občanské poradenství poskytují pracovníci Respondea také na Mladoboleslavsku. Zájemci o pomoc se mohou objednat na telefonním čísle 731 588 632 nebo e-mailu poradna@respondeo.cz.