Bourání drážního objektu má dopad na cyklisty i motoristy, kteří u nádraží parkují. Cyklisté mají přemístěný kolostav od budovy, která byla zdemolována, na protější stranu Nádražní ulice. Motoristé zase nemohou na parkoviště vedle nádraží vjíždět branou hned vedle podchodu, jak byli dosud zvyklí. Nový vjezd je umístěn o pár desítek metrů dál, také z Nádražní ulice.

Brzké zahájení stavby biketoweru, tedy cyklověže, potvrdila i mluvčí radnice Marta Svobodová. „Do roka bude na dnešním staveništi u hlavního nádraží stát cyklověž. Firma Systematica z Pradubic dokončila bourací práce. Připravuje vše, aby mohly být vytyčeny inženýrské sítě pro budoucí biketower. Staveniště je oploceno. V současné době je plánováno zahájení zemních prací na výkopu jámy a štěrkových násypů pro zhotovení základů,“ uvedla Svobodová. Projekt má vyjít na 27 milionů korun, přičemž prakticky veškeré náklady pokryjí evropské a krajské dotace.

Město nepočká

Původně se počítalo s vybudováním cyklověže v rámci proměny celého nádraží. O té se mluví už řadu let, ale kdy přesně začne, zatím není jasné. Naopak známý je vítězný projekt architektonické soutěže. Samotné práce na přestavbě nymburského nádraží a jeho proměně do hávu 21. století by podle informací Správy železnic mohly začít v letech 2027 nebo 2028. A takovou dobu nechce město s výstavbou cyklověže čekat. Přesto, že Správa železnic na konci roku radnici o takový krok požádala.

Není na co čekat, soudí město

Potvrdil to místostarosta Nymburka Zdeněk Vocásek. „Se stavbou cyklověže nebudeme čekat na revitalizaci nádraží, přesto že nás o to Správa železnic na konci roku požádala. Máme hotovy projekt, stavební povolení a peníze na výstavbu. Rozhodně není na co čekat,“ řekl místostarosta. Správa železnic má podle jeho slov zatím jen studii na rekonstrukci nádraží, která se dopracovává do finální podoby, a teprve bude následovat projektová příprava. Na to nymburská radnice čekat nechce. „Správa železnic je dlouhodobě seznámena s místem stavby cyklověže, byla i účastníkem stavebního řízení,“ poznamenal Vocásek.

Bývalá drážní budovy baly zdemolována. | Video: Deník/ Miroslav S. Jilemnický

Cyklověžě jsou populárním a především bezpečným místem pro uložení kol. Ideální budou především pro ty, co ráno jezdí na kole na nádraží, kde přesednou na vlak do zaměstnání a odpoledne či večer se stejným způsobem vrací. „Pro ty, kdo budou mít v cyklověži kolo uschováno takto přes den a budou využívat České dráhy, by měla být úschova zdarma. V případě uložení na delší dobu se bude platit poplatek,“ vysvětlil místostarosta. Mělo by to být podobné jako v případě Poděbrad, kde se platí za úschovu na den 5 korun, na dva dny 10 korun. Tedy v podstatě symbolické částky.

Návod k uložení kola

Uložení kola do cyklověže je jednoduché. Cyklista s kolem najede do žlábku a pak 25 vteřin sleduje na obrazovce, jak se bicykl ukládá na místo. Poté vyjede parkovací lístek. K vyzvednutí poté stačí přiložit parkovací lístek a na stejné obrazovce majitel sleduje, jak se kolo vrací až do jeho rukou. Na střeše věže budou umístěny fotovoltaické panely, ze kterých bude vyrobená energie využita pro provoz objektu. Součástí budou i dobíjecí boxy pro baterie elektrokol. Úhrada za dobíjení bude možná i prostřednictvím InKarty ČD.