Automobilka Škoda úspěšně překonala odbytovou krizi a veze se na vlně stoupající výroby i zájmu zákazníků. V tomto okamžiku ale hrozí, že ji zasáhne jiný nečekaný nepřítel, než je krize na trzích, a to povodeň. To samé hrozí i kolínské TPCA.

Právě velká voda totiž zaplavila zásadního dodavatele automobilek, firmu Grupo Antolin Bohemia v Chrastavě, která vyrábí stropy do interiérů všech vozidel zmíněných značek kromě škodováckého modelu Yeti.

„Zvláště teď, když zažíváme konjunkturu v odbytu, by to pro nás byla rána,“ podotkl šéf škodováckých odborů KOVO Jaroslav Povšík. Ten našemu Deníku řekl, že vedení firmy dělá vše pro to, aby zajistilo potřebné dodávky interiérových stropů.

„Stahují se zásoby ze všech skladů, firemní logistika využívá všech svých letitých zkušeností a umu, aby se výroba nezastavila,“ uvedl Povšík.

Pokud se však nepodaří produkci v Chrastavě včas obnovit, hrozí automobilkám, i přes zatím dostatečné zásoby, zastavení výroby. V takovém případě by zaměstnanci Škody Auto zůstali doma, ale mzdu by pobírali. To vyplývá ze zákona.

V takovém případě by zaměstnanci Škody Auto zůstali doma, ale mzdu by pobírali. „Šlo by o překážku v práci ze strany zaměstnavatele a zaměstnancům tak ze zákona náleží nejméně 80 procent průměrné mzdy,“ vysvětlil Povšík. V kolínské TPCA mají zaměstnanci aktuálně hromadnou dovolenou.

Vyslali pomoc

Obě automobilky vyslaly do zatopené dodavatelské firmy vlastní lidi, aby pomohli urychlit obnovu výroby. „Naši technici a také firemní hasiči pomáhají na místě s odklízením škod,“ potvrdil Deníku mluvčí firmy Škoda Auto Jaroslav Černý. Podle něho však není vůbec jisté, kdy se produkci Grupo Antolin Bohemia podaří obnovit.

„U nás zatím výroba vozů pokračuje, máme zásoby stropů, nedokážeme ale odhadnout, jak dlouho nám to vydrží,“ odmítl případné spekulace Černý.
Hůř je na tom ale kolínská automobilka. Pokud chrastavský dodavatel nezahájí výrobu nejpozději začátkem příštího týdne či například nezajistí náhradní dodávky z jiných zdrojů, kolínská TPCA bude muset řešit, co se svými zaměstnanci. Jede totiž systémem just in time, takže zásob má málo. „V této chvíli zjišťujeme situaci, zástupci automobilky vyjeli přímo na místo. Pokud dodavatel výrobu nezahájí, budeme situaci řešit převedením zaměstnanců na jinou práci, vzděláváním, na které za běžného provozu není čas, případně volnem.

Po hromadné dovolené ale každopádně normálně nastupujeme do zaměstnání,“ uvedl mluvčí TPCA Radek Kňava.

Obnova potrvá

Podle nejnovějších informací se v Chrastavě minimálně tento týden vyrábět nezačne. Během povodní v noci ze soboty na neděli se totiž firmou prohnala téměř dvoumetrová vlna špinavé vody, která poškodila i výrobní zařízení. Obnovu výroby navíc komplikuje i fakt, že někteří zaměstnanci sami bojují s vodou ve vlastních povodní zničených domech. Část lidí firma stahuje z dovolených.

Nutná opatření

Škodovka již začala stahovat zásoby stropů z Ruska, kde má továrna dovolenou a přemýšlela i o importu z Číny, kde si vyrábějí stropy sami. To ale zavrhla, protože mají jiné parametry.

Podle serveru Aktuálně.cz však firma začala postupně měnit způsob výroby nikoli podle toho, jak vozy padají do systému dle objednávek zákazníků, ale podle toho, na které konkrétní vozy je největší dostatek stropů. Jak dlouho ale toto řešení pomůže, není jasné.

Autoři: Pavel Svačina a Jana Martínková