Pokud stál někdo z obyvatel nymburského Zálabí kolem úterní druhé odpolední na balkoně a sledoval děj kolem sebe, mohl zčistajasna spatřit, jak se jakýsi podivný domeček vznáší nad střechami okolních domků vedle pivovaru. A asi těžko mohl uvěřit, že se nejedná o žádné čáry.
Ve skutečnosti se jednalo o akci plánovanou několik dnů, možná i týdnů dopředu. Hlavní roli celého příběhu hraje historický poštovní vůz, který právě během úterka změnil svoji adresu: z nymburské Pivovarní ulice se přestěhoval do depozitáře Národního technického muzea.
DĚTSKÁ HERNA
Aleš Zenkl koupil domek ve zmíněné ulici loni na podzim. Na dvorku stál nevyužitý domeček, na první pohled cihlový. „Skutečně byl kompletně obezděný, zastřešený. Máme dvě malé děti, chtěl jsem domek posunout blíže k plotu a udělat v něm takovou hernu pro děti. Pak jsem vešel dovnitř a zůstal jsem překvapen," říká pan Zenkl.
Uvnitř bylo jasné, že se nejedná o zděný nevyužívaný domeček, ale někdejší vagón. „Po několika dotazech jsem se dostal až do Národního technického muzea. Přijel odborník, který si všiml štítku a podle něj určil, že se jedná o historický poštovní vůz. A jako zástupce muzea o něj projevil zájem. Tak jsme se domluvili," vypráví teď už bývalý majitel železniční kuriozity.
RAKOUSKÁ SEVEROZÁPADNÍ
Oním odborníkem z Národního technického muzea byl jeho dokumentátor Jan Műller. „Mohu potvrdit, že se jedná o poštovní vagón vyrobený v roce 1873 pro rakouskou Severozápadní dráhu. Ta vedla z Vídně přes Nymburk až do Děčína. Měla také jednu zásadní odbočku, která mířila do Prahy Těšnova. Myslíme si, že tento vagón byl vyroben právě pro tuto trať, neboť rok jeho výroby je shodný s rokem, kdy začala trať do Těšnova fungovat," říká Műller.
Historický poštovní vagón zřejmě na trati mezi Nymburkem a pražským Těšnovem najezdil řádnou porci kilometrů. Pravděpodobně totiž jezdil až do roku 1933. Tedy z dnešního pohledu neuvěřitelných 60 let! Zdá se jako logické, že právě od roku 1933 se pak „zahnízdil" na zahradě domku, který dnes patří Aleši Zenklovi.
Je v tuto chvíli těžké odhadovat, jaký bude další osud nymburského poštovního vagónu. „Jisté je, že v tuto chvíli zamíří do depozitáře a budeme shánět archivní materiály. Jedná se o skříň bez podvozku, vagón má původní dřevěný rám a vzhledem k jeho stáří je v dobrém stavu," konstatoval Jan Műller.
LÉTAJÍCÍ VAGÓN
Tomu, že je konstrukce vagónu v dobrém stavu, upřímně věřili i zaměstnanci transportní firmy, kteří měli v úterý za úkol nejprve dostat vagón ze zahrádky na podvoz tahače a pak jej dopravit do pražského muzea.
Vše bylo naplánováno na dopoledne. Ovšem jak se říká, když chcete pánaboha rozesmát, vyprávějte mu o svých plánech.
Technické problémy kamionu, který mířil do Nymburka z Brna a vezl čtyřicetitunové závaží jako nezbytnou pojistku na obří jeřáb, posunuly čas zdvižení vagónu na hodiny po obědě.
Pak už ovšem parta sehraných chlapíků zavěsila správná lana na čtyři místa kolem domečku a ten se pomalu vznesl do vzduchu. „Váží šest tun," hlásil jeřábník, jemuž přístroj ukázal váhu přemísťovaného vagónu.
Podle místních může být podobných rarit v Nymburce mnohem více. Proto stojí za to se podívat, jestli také na vaší zahrádce nestojí něco, co by se náramně líbilo odborníkům v Národním technickém muzeu.