Zní to jako nějaký návod na hubnutí po vánočním a novoročním obžerství. „Fit for 55“ ale představuje obrovský balík legislativních návrhů, jak by EU měla dosáhnout klimatických cílů – snížení emisí o 55 % do roku 2030.

Na uklidněnou je třeba říci, že všechny pro mnoho Čechů šokující zprávy typu zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035 nebo přechod topení zemním plynem na vodík v roce 2040 jsou zatím „pouze“ návrhy Evropské komise.

Dita Charanzová
Čechy čeká šok. Francie bude tvrdě prosazovat zelenou Evropu

Ale aby toho klidu nebylo v příštím roce příliš, v roce 2022 se balík „Fit for 55“ zřejmě bude během francouzského a také českého předsednictví už závazně přijímat.

„Česko bude mít velký podíl na tom, aby tuto legislativu dotáhlo během svého předsednictví do konce,“ uvedla šéfredaktorka serveru Euractiv.cz Aneta Zachová. „Je možné, že právě ty nejkontroverznější návrhy, jako je zákaz prodeje aut se spalovacími motory nebo konec topení zemním plynem, padnou právě na české předsednictví,“ uvedla Zachová v podcastu Evropa zblízka. Současně ale dodala, že se jedná o tak složitou problematiku, že se její schvalování může ještě o měsíce či rok protáhnout. Za úspěch by proto Zachová považovala, kdyby se České republice v pozici předsednické země podařilo schválit alespoň něco z klíčových směrnic „Fit for 55“.

Zelená pro Evropu.Zelená pro Evropu.Zdroj: DeníkJeště důležitější však bude konečná podoba směrnic a jejich sociální i politická přijatelnost pro české obyvatelstvo. Třeba ale u udržení výroby aut se spalovacími motory mnoho nadějí není. „Devět evropských automobilek již oznámilo své plány na ukončení výroby vozů se spalovacími motory k roku 2035 nebo dokonce dříve. Myslím, že většina z nich ví, že musí ve vývoji uhlíkově neutrálních aut přidat, a tato změna se děje i proto, že ji chtějí spotřebitelé,“ uvedl při návštěvě Česka místopředseda Evropské komise Franz Timmermans.

Jak s atomem?

Pro Českou republiku a další země Evropské unie, které chtějí řešit snižování emisí výstavbou nových jaderných elektráren, bude příští rok klíčový v tom, zda Evropská komise zařadí atomové elektrárny mezi bezemisní zdroje energie. Brusel sice slíbil, že ještě před koncem roku k tomu vydá definitivní verdikt, ale nakonec 22. prosince Evropská komise pouze oznámila, že tak učiní až v roce 2022.

Stavba vysokorychlostní trati
Dálnice už asi nedostavíme. Evropa dává přednost železnicím

Ani tento verdikt sice nemůže Česku a dalším zemím zakázat stavět nové jaderné elektrárny. Podle Oldřicha Sklenáře z Asociace pro mezinárodní otázky se ale může výrazně podepsat na ceně. „Jde především o půjčky na výstavbu,“ řekl pro Český rozhlas.

Plán „Fit for 55“ ovšem není jen „hrozbou“. Přináší do Česka i velké množství peněz. Na naplnění jeho cílů je v rámci EU určeno 600 miliard eur, tedy patnáct bilionů korun z Plánu obnovy. Česko dostane téměř 200 miliard korun, z nichž 36 procent je na ekologii. Dalších 40 miliard korun dostane Česko ve Fondu spravedlivé transformace.