Cookie je krátký datový soubor, který si navštívený web ukládá v internetovém prohlížeči uživatele. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě a lépe tak na něj zacílit třeba reklamu. Google nejprve minulý rok oznámil, že zablokuje v prohlížeči Chrome cookies třetích stran. Minulý týden pak na svém blogu uvedl, že přestane sledovat aktivitu lidí na internetu pro reklamní účely úplně.

„Sedmdesát dva procent lidí lidí má pocit, že téměř všechno, co dělají on-line, sledují inzerenti, technologické firmy nebo jiné společnosti, a osmdesát jedna procent uvádí, že potenciální rizika, kterým při sběru dat čelí, převažují nad výhodami,“ napsal na blogu Google jeho manažer Davod Temkin.

Podle Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) prezentované odůvodnění, tedy vyšší ochrana soukromí uživatelů, neodpovídá skutečnosti. Google prý díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu rozsáhlé informace o chování uživatelů, a avizované změny ohledně cookies třetích stran jen posílí jeho dominantní postavení v oblasti cílené reklamy.

„Jsme znepokojeni chováním dominantního hráče, který překresluje mapu reklamního ekosystému ve svůj prospěch, a přitom se účelově zaštiťuje snahou o vyšší ochranu soukromí uživatelů,“ komentoval kroky Google předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák.

Pokud je uživatel v prohlížeči Chrome přihlášen pod svým účtem, má podle SPIR Google přehled o vyhledávání, navštívených stránkách a stráveném času, které může kombinovat s informacemi o chování na mobilním zařízení s operačním systémem Android.

Zavádějící argumentace

SPIR se domnívá, že argumentace vyšší ochranou soukromí uživatelů je zavádějící. Uživatel si teoreticky může vybrat jiný prohlížeč, ale ve skutečnosti k tomu nedochází, protože na trhu má celosvětově prohlížeč Chrome podíl okolo sedmdesáti procent. Ještě silnější pozici má Google celosvětově na trhu internetové reklamy.

„Nemůžeme nechat bez odezvy kroky dominantní nadnárodní společnosti, které vedou k postupné likvidaci konkurence, na kterou doplatí uživatel tím, že v blízké budoucnosti nebude mít možnost výběru,“ uvedlo SPIR s tím, že vnímá potřebu přispět ke správné interpretaci kroků, které jsou navenek prezentovány jako zlepšení ochrany soukromí, ale ve své podstatě činí opak, když obrovské množství individuálních dat shromažďují v rukou digitálního hegemona.