„Jde o takové ty výzvy. Teď je oblíbený, že teenageři chodí do jídelních koutků a berou lidem jídlo z talíře. Někdo si třeba dá kuře, oni mu seberou kuřecí stehýnko a utečou s tím,“ vylíčil některé trendy v zábavě mládeže jeden z manažerů security služby obchodního centra, s nimiž vedla rozhovory socioložka Viktorie Paloušová. Ta se totiž ve svém doktorandském projektu zabývá rizikovým chováním dětí a mládeže v obchodních centrech a jejich okolí. Působí také v Institutu pro kriminologii a sociální prevenci.

Nikotinové sáčky. Ilustrační foto.
Chuť přebíjí strach ze závislosti. České děti si oblíbily nikotinové sáčky

S příchodem nákupních domů, které kromě obchodů nabízejí i relaxační zóny a volnou wifi, se toto prostředí stalo pro děti a mládež místem, kde tráví většinu svého volného času. Přináší to s sebou i bitky, vandalismus, drobnou kriminalitu či experimentování s návykovými látkami. A také u teenagerů velmi populární „pranky“, tedy kanadské žertíky, a „challenge“, tedy výzvy.

Třeba aby ukradli zákazníkovi jídlo z talíře a sdíleli své úspěchy na sociální síti. Nebo aby vyprovokovali pracovníka zdejší bezpečnostní sužby, jeho reakce natočili a sdíleli. Autor videa bývá odměněn reakcemi pod příspěvkem a prestiží u vrstevníků. 

Ještě před pár lety se jednalo o excesy jednotlivců, nyní jde podle socioložky Paloušové už o masovější problém. K důvodům patří rozšíření chytrých telefonů, silná wifi v obchodě a větší popularita sociálních sítí. Ne všechna centra ale řeší tyto problémy, záleží na lokalitě. Rizikovější jsou ta na sídlištích či v blízkosti nádraží, kde se nachází více problematických jedinců. Naopak méně dostupné nákupní zóny patří k těm klidnějším.

Video: Beztíže 2022

Zdroj: Youtube

Paloušová také vysvětlila, že obchodní centra mají omezené možnosti, jak na nežádoucí chování reagovat. Když zruší relaxační zóny nebo volnou wifi, naštvou si svou vítanou klientelu. Když posílí security službu, zákazníci to vizuálně mohou vnímat tak, že se tu mají cítit ohroženi.

Možným řešením je vybudování míst přímo v nákupních „palácích“ či v jejich blízkosti, která budou pro mládež atraktivní a budou zde moci trávit čas bezpečným způsobem. Například zákoutí se stolním fotbalem či počítačovými hrami, nebo venkovní prostor pro ježdění na skateboardu. „Ideálně v kombinaci s terénními sociálními pracovníky,“ dodala socioložka.

Spolupráce s obchodními centry

Právě tito pracovníci se začali na obchodní centra zaměřovat. Za řáděním dospívajících se totiž často skrývají neutěšené poměry v rodině. Své o tom ví například pražské nízkoprahové zařízení Beztíže, které spolupracuje s několika pražskými obchodními domy. Dávají tu k dispozici své informační materiály s nabídkou podpory jedincům od šesti do šestadvaceti let, kteří se nacházejí ve složité životní situaci.

V Atriu Flora na pražských Vinohradech mají i svůj stolek, kde bývají k zastižení třikrát týdně na zhruba dvě hodiny a mládež za nimi chodí se svými problémy. Oni jim nabízejí pomoc a také možnost chodit do jejich nízkoprahových klubů, kde se mohou zdarma věnovat smysluplné činnosti. „Puberťákům, kteří spáchají přestupek, nabízíme i doprovod na policii nebo k soudu,“ doplnil Matouš Knapp, jeden ze sociálních pracovníků Beztíže.

Neformální hovory sociálního pracovníka s klienty třeba u stolního fotbalu mohou být klíčem tím potřebným klíčem k řešení problémů
Modrý pomeranč odchytává problémové děti z ulice. Může zachránit před pasťákem

Proškolují také pracovníky bezpečnostní služby. „Radíme jim, že se osvědčuje spíše partnerský přístup a klidná komunikace než agresivita a násilí. To už je pak lepší zavolat policii,“ popsal Knapp.

V partě řádící v nákupních pasážích se leckdy nachází i děti ze stabilní rodiny, o něž se zaneprázdnění rodiče moc nestarají a dávají jim úplnou volnost. Postrádají tak volnočasovou náplň i nastavené limity a nudí se. „Jelikož mají finance, bývají to naopak kápové těchto skupin,“ upozornil sociální pracovník Beztíže Matouš Knapp.

Řešení? Dostupná zábava 

Řešení vidí v dostupnosti bezpečné zábavy a také sociálních služeb v místech, kde se teenageři sdružují. „Jednou ročně pořádáme malování graffiti u nákupního centra. Na akci přijdou všichni, kdo se tu bezcílně potloukají. Nudící se mládež hledá jakýkoliv vzruch. Když tu najdou něco smysluplného, tak pak neberou jídlo z talíře,“ glosoval to Knapp.