Na začátku všeho byl telefonát od muže, který se představil jako Jiří Gregor, bezpečnostní pracovník České národní banky (ČNB). Ten ženě oznámil, že byl napadený její účet. Tím ji dostal do pozice vyděšeného klienta banky, který se snaží spolupracovat a zachránit si tak svoje úspory. Bohužel žena v tu chvíli netuší, že jde o prvního z tria podvodníků, kteří mají za cíl přesný opak, než zachránit její peníze.
Zlodějská aplikace
Podle policistů vysoce sofistikovaný hovor falešného pracovníka ČNB měl jasnou linku. „Okamžitě přiměl ženu k nainstalování speciální aplikace do telefonu, díky níž si volající muž usnadnil další cestu k jejím penězům. Jednalo se o aplikaci, která mu umožnila vzdálený přístup do jejího internetového bankovnictví. Po potvrzení, že se tento krok zdárně povedl, již žena i s náhledem „úředníka“ začala jednat dle jeho instrukcí,“ popsala začátek podvodu policejní mluvčí Vlasta Suchánková.
Nejprve ze svého spořícího účtu převedla na účet jiné banky třikrát po čtyřiceti tisících korun. Vzhledem k tomu, že více jí nastavení jejího internetového bankovnictví nedovolovalo, ale „přihlášený úředník“ chtěl ženě „ochránit“ ještě další peníze, které měla na běžném účtu, informoval ji, že její další ohrožené peníze bude řešit jeho kolega, supervizor ČNB, který ji také vzápětí telefonoval. „Tentokrát se jednalo o pana Holuba, který jí instruoval k dalším krokům,“ doplnila policistka.
Bankovní kurýr
Ten ženě s údajně napadeným účtem sdělil, aby vybrala veškeré peníze i ze svého běžného účtu, vložila je do obálky a osobně předala další osobě, která vstoupila do řetězce „zachránců“ jejích peněz. Kurýrovi, který je měl osobně doručit agentovi z České národní banky. Podle instrukcí tak žena jela ze zaměstnání do pražského obchodního centra Černý most. Tam vyzvedla ze svého běžného účtu veškeré peníze, které jí na účtu zůstaly, vložila je do obálky a předala „kurýrovi ČNB“, který již na ni v obchodním centru čekal.
Po celou dobu byla v telefonickém spojení s falešným supervizorem Holubem. „S ním ještě hovořila krátce po předání peněz a pak telefonický hovor, který trval od devíti hodin ráno do zhruba dvanácté polední, ukončil. Na zpětné volání zvedla telefon cizí osoba,“ konstatovala Suchánková. V důsledku na sebe navazujícího řetězce předem dobře organizovaných podvodníků žena přišla o bezmála tři sta tisíc korun.
Policie žádá o pomoc
Policisté ze skupiny kybernetické kriminality, kteří se tímto případem poškozené ženy na základě jejího oznámení zabývají, by v souvislosti s prověřováním tohoto podvodu rádi hovořili s mladým mužem, který coby kurýr ČNB převzal peníze podvedené ženy. Jeho podobu zachytily bezpečnostní kamery. „V případě, že mladého muže někdo pozná, ať kontaktuje policisty prostřednictvím linky 158,“ žádá policejní mluvčí.
Aby se podobný případ neopakoval, radí policisté v případě podobných telefonů se okamžitě zkontaktovat se svojí bankou. „Žádná banka, ani bankovní úředník, poradce či další pracovníci banky rozhodně nežádají nainstalování aplikace ke vzdálenému přístupu do internetového bankovnictví svých klientů a nenabádají je k výběru či převodu peněz na jiné účty, či jejich fyzické předání dalším osobám,“ upozorňují policisté.