Zabezpečovací zařízení na přejezdu nereagovalo; šlo o technologii nespínanou automatikou, ale ovládané ručně v případě nahlášení provozu na vlečce.

„Dle posudků znalce bylo příčinou samovolného rozjetí nedovolená manipulace utaženými ručními brzdami neznámým pachatelem,“ shrnula v pátek posun v případu policejní mluvčí Barbora Schneeweissová. „Nehoda tedy nebyla způsobena technickou závadou ani stářím vagonů,“ upřesnila, že na vině skutečně byly čísi nenechavé ruce.

S touto variantou ostatně kriminalisté z Brandýsa nad Labem počítali už týden po nehodě, kdy policejní mluvčí Eva Hašlová vyzývala ke spolupráci případné svědky, kteří si kolem železniční vlečky mohli všimnout něčeho neobvyklého možná i několik dnů před událostí. Nepodařilo se však získat údaje, které by policii dovedly ke konkrétnímu podezřelému.

Desítky nákladních vagonů, které se samovolně daly do pohybu po deváté dopoledne, zasáhly auto na přejezdu, jehož 48letý řidič naštěstí vyvázl s lehkým zraněním – a i jeho vozidlo vlastně bylo poškozeno jen mírně. Poničeny byly také stavědlo (drážní domek s technologií) a sloup trakčního vedení.

„Sedm z ujetých vozů přes výkolejku vykolejilo,“ uvedl Martin Drápal z Drážní inspekce ČR. Trať pak v úseku mezi stanicemi Praha Horní Počernice a Čelákovice zůstala uzavřena a na místě pracovali na vyprošťování vagonů drážní hasiči s těžkou technikou.