Jestli dokáže řidiče automobilu něco pořádně rozčílit, pak to nejsou jen agresivní šoféři, ale i projetí výmolu na silnici. V ten moment si téměř každý zanadává na silničáře. Jenže letošní zima byla k silnicím až příliš krutá, takže není v silách mužů v oranžových kombinézách opravit vše. Největším problémem není ani tak samotný mráz jako střídání teplot.

„Sníh roztaje, zateče i těmi nejmenšími skulinkami do povrchu, v noci pak zmrzne a jak se led roztahuje, narušuje povrch silnice. Další den se pak situace znovu opakuje, navíc jak přes ono místo přejíždějí auta, začíná se povrch drolit a vzniká výmol,“ vysvětlila Deníku parta silničářů chystající se na záplatování silnic. Teď na jaře pak výmoly opravují speciální suchou směsí – silničáři musí opravovaný výmol nejprve důkladně zamést a odstranit drolící se kusy, následně se díra hořákem vysuší a zasype zmíněnou směsí a „utáhne“ vibrační deskou.

Enormně rozbité silnice se pochopitelně nelíbí řidičům. „Hrůza. Jelikož rozvážím zboží, velmi často využívám nejen silnice prvních a druhých tříd, ale i okresky. Tam je situace opravdu tristní, jako třeba když jedete ve směru od Roztok u Křivoklátu do Zbiroha. Ty lesní úseky a polámané krajnice jsou dost nebezpečné,“ sdělil svoji zkušenost řidič Mirek Černý.

Stav silnic rozhodně netěší ani Krajskou správu a údržbu silnic (KSÚS) Středočeského kraje. Ta na běžnou údržbu obdržela od Středočeského kraje příspěvek ve výši téměř 1,59 miliardy korun. Účet letošní zimy se již pohybuje na zhruba 350 milionech korun.

„Samozřejmě, že v době, kdy ještě probíhá zajištění zimní údržby nelze jednoznačně stanovit škody po zimním období,“ řekla Petra Kučerová, nová tisková mluvčí KSÚS Středočeského kraje.

I přes současnou těžkou ekonomickou situaci způsobenou pandemií koronaviru budou ve středních Čechách pokračovat opravy silnic. Pracovat by se mělo mimo jiné na druhé etapě opravy silnice mezi Štěchovicemi a Prahou, kde jsou kromě povrchu silnice modernizovány i zdejší mosty, stejně tak pokračuje rekonstrukce mezi Živohoští k Neveklovu a odtud až k rychlostní silnici I/3. Začít by měla i oprava opěrné zdi na silnici III/2407 v Úholičkách v okrese Praha-západ.

„Realizovat budeme také mnoho menších akcí na odstranění bodových závad, řešení konfliktních míst a také rekonstrukce mostů,“ dodala Petra Kučerová.

Ve Středočeském kraji je i řada komunikací, které čekají na opravu několik let. Asi nejznámějším případem pro svoji kurióznost je silnice II/227 spojující Rakovník s Žatcem. Řidiči se v průběhu jízdy ocitají ve dvou zcela různých světech. Zatímco v Ústeckém kraji na Žatecku je silnice v bezvadném stavu, jakmile řidiči minou hranici Středočeského kraje, nastává pro řidiče doslova peklo – hladký povrch silnice se mění v záplatovaný tankodrom, silnice je úzká, krajnice jsou utrhané, chybí vodorovné dopravní značení. Tento několikaletý stav, který mimo jiné dokazuje na chybějící koordinaci mezi jednotlivými kraji, by se měl podle nejnovějších informací změnit v příštím roce.

„Máme všechna potřebná povolení pro nápravu stávajícího stavu, dokumentace, smlouvy i rámcové dohody. V současné době začínáme soutěžit zhotovitele stavby. Celkové rozpočtové náklady jsou cca 175 miliónů korun a budeme tedy čerpat dotační prostředky. Pokud nenastane nějaký neočekávatelný problém, začneme s rekonstrukcí na jaře příštího roku,“ sdělila dobrou zprávu mluvčí středočeských silničářů Petra Kučerová.

Opravy silnic na jaře 2021
- silnice II/102 – pokračování rozsáhlé rekonstrukce mezi Štěchovicemi a Prahou – jsou zde modernizovány i mosty (Praha-západ)
- silnice II/114 – od Živohošti po Neveklov a od Neveklova až po I/3 (Benešovsko)
- silnice II/112 – na trase Jemniště - Domašín - Zdislavice až k hranicím Středočeského kraje (Benešovsko)
- silnice  II/331– VII. etapa u Brandýsa nad Labem a ve stejném místě stavba obchvatové komunikace II/331 včetně okružní křižovatky u kasáren (Praha-východ)
- silnice II/608 – Nové Ouholice – Nová Ves (Mělnicko)
- silnice II/335 – Stříbrná Skalice - průtah (Praha-východ)
- silnice III/2407 – začne oprava dlouhodobě přerušované rekonstrukce opěrní zdi v Úholičkách (Praha-západ)
- silnice III/2371 – dokončení průtahu obcí Lužná (Rakovnicko)
- silnice III/00716– z Dolan do Hřebče a za Hřebčí do Buštěhradu(Kladno)
- silnice II/229 v úseku Hředle – Třeboc (Rakovník)
- silnice III/00724 – Slaný - průtah (Kladensko)
- křižovatka na silnici III/00719 a III/10145 (Kladno) – přestavba nehodové křižovatky „Bouchalka“ na kruhovou

Zdroj: KSÚS Středočeského kraje, Petra Kučerová