O tom, že by tramvajové koleje bylo možno protáhnout v dopravně nejzatíženějších směrech za hranice metropole (a to jak do blízkých Zdib, tak i do vzdálenějších Četslic na Praze-východ a do Jesenice na Praze-západ) sice už loni v létě zcela vážně hovořili jak středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová a její radní pro oblast dopravy František Petrtýl (oba ANO), tak jejich stranická kolegyně na postupu primátorky Prahy Adriana Krnáčová a radní hlavního města pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD) – všichni nicméně zdůrazňovali, že vše ještě musí být předmětem dalších jednání, k nimž bude třeba přizvat řadu odborníků a vyřešit spoustu podrobností: od volby vhodné trasy po způsob napojení současný systém městské hromadné dopravy v Praze. Nyní se zdá, že ledy začínají hýbat.

Napovídá tomu alespoň aktuální rozhodnutí středočeských radních, kteří posvětili již skutečně konkrétní přípravy. Odsouhlasili investorskou přípravu linky z Kobylis do Zdib; dále by měly jezdit tramvaje z Opatova (případně z konečné stanice metra Háje) do Česlic a od Depa Písnice, kde by měla končit budoucí linka metra D, přes Vestec do Jesenice. 

Tramvaje by nejen měly nabídnout každodenně dojíždějícím obyvatelům přípražských regionů lepší a komfortnější dostupnost metropole, ale také řešit problém s kolonami na silnicích, v nichž nyní často uvíznou i lidé jedoucí v autobusech. Přenesení veřejné dopravy na koleje by také mělo mít pozitivní dopad na životní prostředí. „Jde o ekologické a kapacitní řešení,“ shrnul ve čtvrtek očekávané výhody středočeský radní Petrtýl. „Pevně věřím, že se podaří tyto akce ve střednědobém horizontu úspěšně realizovat,“ konstatoval.

Nejblíže k možné výstavbě se zdá být trať do Zdib, jež by se mohla začít rodit už za čtyři roky. Pro její vybudování se Středočeský kraj bude snažit zajistit dotační peníze; políčeno má především na finanční prostředky ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Se zástupci magistrátu a pražského dopravního podniku se začne jednat také o doladění konkrétních podrobností při realizaci společných prací. Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje již také v roli investorské organizace může odstartovat takzvaný proces EIA – posuzování vlivu stavby na životní prostředí.

Třebaže zahájení investorské přípravy výstavby tramvajových tratí se občanů zatím nijak nedotkne (byť třeba majitelé pozemků jistě zpozorní), pro představitele radnic i zastupitele jde o téma aktuální již nyní. Jde totiž mimo jiné o vodítko pro práce na územních plánech obcí; jedná se o podkladový materiál pro aktualizaci takzvaných zásad územního rozvoje. Právě tyto aktualizace jsou nyní aktuální na spojnici od Prahy k Jesenici.