Podle porovnání pololetních údajů letos za první půlrok klesl počet pasažérů v autobusech meziročně o 0,4 procenta na 173,1 milionu. Celkové počty ale drží hlavně nepravidelná doprava, která vzrostla o více než pětinu. Ostatní typy autobusové přepravy však klesají.

Linková doprava ve veřejném zájmu, což jsou v podstatě jen regionální linky objednávané kraji, spadla o 3,5 procenta na 138 milionů cestujících. To znamená pokles o tři miliony lidí jen za první polovinu roku.

Ilustrační foto.
Volební kyvadlo: voličská přízeň se příliš nemění. Výjimkou jsou TOP 09 a ODS

Z linkových autobusů roste jen mezinárodní doprava (o 9 procent).

Ještě větší pokles je přitom patrný při dlouhodobějším srovnání. Když opět vezmeme první pololetí, tak se od roku 2008 počet cestujících snížil o více než 20 milionů, tedy o 11 procent.

V případě dopravy ve veřejném zájmu je pokles o 14,5 procenta.

Jde o špatné zprávy především pro kraje, které tak musí dopravcům doplácet více peněz na prokazatelnou ztrátu nebo dál škrtat spoje. To ale současně vede k dalšímu poklesu zájmu.

Máslo.
Tažení za levné máslo. Trh je ale silnější než Sobotka, míní znalci

Data o přepravě v autobusech jsou ve velkém kontrastu s vývojem na železnici, kde roste počet cestujících už osmým rokem v řadě. A to hlavně při cestách na delší vzdálenosti.

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky se už ale cestování zejména ve špičkových časech dostává na hranici své kapacity.

„Evidujeme připomínky ze stran cestujících, kdy lidé musí během jízdy v přeplněných vlacích stát, což snižuje komfort cestování,“ dodal s tím, že situaci by  mělo řešit ministerstvo dopravy.

Na náměstí Václava Havla v Praze byla 6. ledna zahájena výstava "Nemohli jsme mlčet. Lidé Charty 77", kterou připravil Ústav pro studium totalitních režimů ve spolupráci s Archivem bezpečnostních složek. Výstava potrvá do 27. ledna.
Ústav pro studium totalit je v úpadku, tvrdí jeho zakladatelé