Velká omezení vyplývají z návrhu Prohlášení o dráze, které SŽDC zveřejnila na svých stránkách.

Materiál počítá například na dvojkolejné trati mezi Prahou a Lysou nad Labem s rychlostí třicet kilometrů v hodině mezi Prahou-Vysočany a Horními Počernicemi. Mezi Prahou a Mladou Boleslaví na téměř dvaceti kilometrech vlaky mají zpomalit na padesátikilometrovou rychlost.

Ilustrační foto
Potvrzeno: Lodě výrazně znečišťují ovzduší ve městě, ukázalo měření

Na hlavním koridoru mezi Prahou a Kolínem pak mají na šesti kilometrech v úseku Poří-čanyPečky zpomalit vlaky ze 160 na 120 km/h. Důvod? Špatné geometrické parametry koleje. Ještě větší zpomalení navrhuje SŽDC na některých lokálkách: mezi Kolínem a Ledečkem navrhuje dvacítku, což je v podstatě zastavení provozu a náhrada autobusy.

Do Mladé Boleslavi rychlostí jen deset kilometrů v hodině

Z Kutné Hory do Zruče je v plánu třicítka, dvacítku pak plánuje mezi Pečkami a Kouřimí nebo z Čáslavi do Třemošnice. Z Katusic do Mladé Boleslavi je dokonce na 2,6 kilometrech zpomalení jen na desítku, devět kilometrů mezi Mšenem a Skalskem má vlak jet maximálně dvacítkou.

Velká omezení nejsou jen specialitou Středočeského kraje, jsou i v dalších krajích. Nicméně v okolí Prahy jsou škrty u souprav největší. SŽDC vysvětluje velké škrty v rychlostech i tím, že na tratích čeká výlukové práce. „Je to předpoklad, který nutně neznamená, že tam pomalá jízda bude skutečně zavedena,“ vzkázal mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Největší zděšení zatím vyvolal návrh u objednatele pražských vlaků Ropid a Českých drah.

Vyšetřovatelé Drážní inspekce na místě nehody osobního vlaku na Hlavním nádraží v Praze.
Na Hlavním nádraží nedobrzdil osobní vlak. Dva lidé jsou lehce zraněni

Redakce má k dispozici korespondenci mezi Ropidem, krajem a Českými drahami, kde se mluví o velkém nebezpečí pro objednávku vlaků na rok 2019. Dopad by měl ale i na ministerstvo dopravy, které na řadě tras objednává rychlíky a ty by měly velká zpoždění kvůli pomalým jízdám.