K co nejhojnější aktivní účasti na stávce vyzval ve středu předseda svazu Luboš Pomajbík i přesto, že ve většině krajů je hlavní téma sporu minulostí. Peníze na vládou slíbené navýšení platů hejtmanství skutečně začínají firmám provozujícím autobusovou dopravu posílat. Nejhorší je situace na jihu Moravy a na severu Čech. Naopak ve Středočeském kraji dostala většina šoférů přidáno už od ledna. S tím, že navýšení v prvních dvou měsících zaplatí zaměstnavatelé, pak už by se ale některé firmy bez příspěvku od kraje neobešly. Potřebná suma – na letošní rok 124 milionů korun – nicméně byla vyčleněna v krajském rozpočtu již od prosince.

Čtěte také: Kostelní Lhotu přijedou zkoušet komisaři z EU

„Peníze jsme už dopravcům začali posílat," potvrdil ve čtvrtek radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). Podpis dodatku ke smlouvě, které poslání peněz umožní, je pak v případě dalších firem na spadnutí. S vyhlášenou stávkou radní rozhodně nesouhlasí; označil ji za nepřiměřený nátlak odborářů na Středočeský kraj. „Jsem rozčarovaný a rozhořčený. Nesouhlasím s tím, aby si řidiči brali cestující jako rukojmí," zdůraznil Petrtýl.

Jak to se stávkou v regionu nakonec dopadne doopravdy, ukáže až 6. duben. Veřejnou autobusovou dopravu v kraji zajišťuje 24 dopravních společností, které zaměstnávají přes dva tisíce řidičů. A je na rozhodnutí každého jednotlivce, jak se ke stávce postaví. Z některých regionů prozatím přicházejí zprávy, že se většina zaměstnanců ke stávce zřejmě nepřipojí. Třeba z Mělnicka, Mladoboleslavska či Rakovnicka. Naopak větší podporu by stávka zřejmě mohla mít na Sedlčansku, Dobříšsku či Berounsku – ani tam však nejde o plošné odhodlání. Ještě se ovšem bude hodně diskutovat a přesvědčovat.

Možná i proto se žádný z oslovených šoférů nechtěl pro Deník vyjádřit jasně: zda právě on se chystá stávkovat, nebo se rozhodne být stávkokazem. Petrtýl jménem hejtmanství vyzývá ke druhé variantě. „Věřím, že po opadnutí prvních emocí odboráři stávku na území středních Čech ještě přehodnotí – a upustí od ní," vyjádřil své naděje ve středu odpoledne.

Čtěte také: Nymburk nezíská dotaci na další opravy sídliště

O tom, že stávkovat nemají řidiči důvod, je přesvědčen i ředitel kladenského ČSAD Ludomír Landa. Připomněl, že v jeho firmě byly platy podle nařízení vlády navýšeny již od ledna (přičemž hovoří o tom, že průměr platů 250 zaměstnávaných řidičů se blíží 33 tisícům hrubého). Signály od řidičů prý zatím nemá žádné – předpokládá však, že k zastavení dopravy nedojde. Deníku připomněl, že už minulosti řidiči nestávkovali, i když stávka byla vyhlášena – a oni své sympatie a souhlas s požadavky stávkujících dávali zřetelně najevo. Mnozí pasažéři si na řidiče označené páskou či výraznou vestou ještě vzpomenou. „Podobnému vyjádření podpory určitě bránit nebudeme," řekl Landa Deníku.

Podobného mínění je i Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. „Zatím nemáme od řidičů informace, zda se budou chtít ke stávce připojit, věřím ale, že většina našich zaměstnanců stávkovat nebude," připomněl ve středu. „Arriva platí svým řidičům více než ostatní firmy, dáváme jim více, než je minimum stanovené vládním nařízením – a opět jsme řidičům přidali teď na přelomu roku," konstatoval. Ocenil, že Středočeský kraj patří k objednatelům veřejné dopravy, kteří už na růst mezd přispívají – stejně jako třeba Královéhradecký a Olomoucký kraj. „Tam, kde ještě dohoda s objednateli není uzavřena, hradíme vyšší mzdy ze svého – a jsme na hranici toho, co jsme schopni ekonomicky zvládnout," konstatoval Adamka.

Čtěte také: Stavba hudebního altánu se opět odkládá. Posune se o šest metrů