Ve středu to přímo ve vlaku jedoucím právě od Benešova ke konečné stanici Praha-Holešovice slíbil Michal Štěpán – člen představenstva Českých drah, který je odpovědný za osobní dopravu.

Z elitních linek půjdou vozy do regionů

Největší český železniční dopravce chystá nákupy nových vozů, které hodlá nasadit na prestižní mezinárodní linky. Uvolněné vagony, jež na nich jezdí nyní, bude možno uplatnit třeba právě benešovské trati, po níž jezdí rychlíky z Prahy na Tábor a České Budějovice. Její vozba často dosahuje podstatně vyššího věku než mnozí z pasažérů. Vagony přesunuté z nově vybavovaných linek by se pak měly uplatnit i na dalších tratích ve středních Čechách.

Ilustrační foto.
Skoro 140 tisíc Středočechů denně dojíždí do Prahy. Odkud nejvíc?

Napřesrok by mělo jet více vlaků

Vlak, ve kterém tahle slova zazněla, ovšem výkřik moderní techniky nepředstavoval. Rozhodně tedy ne při pohledu zvenčí: byl sestaven ze zcela běžných vagonů. Z vozů, které tehdejší Československo v rámci dělby specializací uvnitř uskupení nazývaného Radou vzájemné hospodářské pomoci dováželo v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století z východního Německa. Přesto ale České dráhy pozvaly ke svezení i hejtmanku Středočeského kraje Jaroslavu Pokornou Jermanovou (ANO), aby se pochlubily, jak se podařilo zmodernizovat interiér.

Právě ona se hostem nestala náhodou: kraj je objednavatelem veřejné dopravy – a na železnici letos posílá 1,6 miliardy korun. „V příštím roce by to mělo být ještě o trochu víc. Počet spojů mezi středočeskými městy a Prahou se navýší, naznačila aktuální plány. Deníku řekla, že se s vedením Českých drah (které v regionu, kde osobní vlakovou dopravu provozuje ještě Arriva, na kolejích naprosto dominují) chce pro budoucnost dojednat také lepší vzájemné spojení mezi městy v okrajových částech kraje. „Třeba mezi Benešovem a Milovicemi,“ konstatovala.

To, jak se podařilo vylepšit vozy rychlíkové linky R17, hejtmanka ocenila. „Nerada chválím, ale teď to udělat musím,“ prohlásila Pokorná Jermanová, když vystoupila z modernizovaného vozu. Připomněla, že právě z Benešovska, kde žije i ona, dojíždí vlakem do Prahy velké množství lidí. „Modernizací souprav se cesta stane atraktivnější a cestování bude příjemnější,“ poznamenala. S očekáváním, že vylepšení prostředí by mohlo některé lidi přesvědčit k tomu, aby z aut přesedli do vlaku.

Ilustrační foto.
Pozor na kola! Kradou se i ze zahrad u domů

Ze záchodků se staly toalety

V rámci omlazovací kúry z vagonů mizí tradiční koženková sedadla a sedačky dostávají textilní čalounění; zcela se pak mění podoba toalet, jež spíše než vlakové záchodky připomínají prostředí koupelny. Interiéry jsou důkladně vyčištěny, v první třídě se objevila i široká zrcadla, která opticky rozšiřují prostor.  „Do vozů také instalujeme bezpečnostní LED světla u vchodových dveří,“ upozornil Štěpán na výraznou optickou signalizaci stavu, kdy je otevřeno. Další změny běžní cestující asi nepostřehnou, avšak pro dopravce jsou velmi důležité: seřízení oken a dveří, revize centrálního zavírání nástupních dveří, ale i renovace povrchu podlah a protisprejerské nátěry umožňující snazší omytí počmáraných ploch.

Z modernizovaných vozů byla ve středu poprvé sestavena kompletní vlaková souprava. Pasažéři, s nimiž Deník hovořil, si sice zásadní změny proti dřívějšku nevšimli – shodně však konstatovali, že tohle svezení vnímají jako pohodlné a příjemné: vlak je čistý a sedačky nejsou prosezené. Jenom Wi-Fi připojení k internetu ještě chybí ke spokojenosti.

Třebaže dráhy pokrytí internetem ve vagonech zavádějí, v těchto vozech se ho cestující nedočkají. Nevyplatilo by se to, a tak si pasažéři budou muset počkat až na obměnu vozového parku. Tedy – pokud se do té doby mobilní datové přenosy bez limitů nerozšíří natolik, že pátrání po wifině už bude postrádat smysl…

Ilustrační foto.
Změnám v milovickém prostoru brání čekání na verdikt soudu

Hotovo bude během čtvrt roku

Na rychlíkové lince mezi Prahou, Benešovem a Českými Budějovicemi vozí cestující celkem 75 vagonů různého typu; fandové železnice by mohli doplnit, že jde o vozy řady A, B, BDs a Bee. Depa kolejových vozidel v Praze a v Plzni by měla práce na renovaci celé flotily stihnout dokončit do tří měsíců. Stát to bude dohromady necelých dvacet milionů korun. Aktuálně je částečnou revitalizací interiéru vylepšeno 19 vozů. Zvenku je prozrazuje varovné světlo u dveří – a také nápadná samolepka na boční stěně skříně graficky znázorňující trasu z Prahy přes Benešov Českých Budějovic. Už ta jasně dává najevo, pro kterou trať byly upraveny.


Ve vlacích je látkové čalounění na místě, přináší komfort

Nepopulární koženková sedadla ve druhé třídě zmizela a nahradily je moderní látkové potahy, pochlubily se České dráhy. Naopak podle informací pražského dopravního podniku je textilní povrch sedaček nevítaný a nevyhovují z hlediska hygieny, údržby i životnosti. Obojí je pravdou – mezi vlakem a metrem či třeba tramvají jsou totiž podstatné rozdíly. V dálkových vlacích se cestující zpravidla nestřídají po deseti patnácti minutách, ale obyčejně tam stráví další dobu (s čímž souvisí i vyšší požadavky na pohodlí). Mimo jiné je třeba brát v úvahu také poněkud odlišnou strukturu pasažérů s výrazným podílem studentů, byť i vlaky jsou vlastně „pro všechny“.

Vladimír Mišík
Mišík přijme medaili přímo při koncertu