V diskusích zástupců středočeského hejtmanství i pražského magistrátu pak tramvaje zjevně vyhrávaly – nicméně ani nápad na prodloužení metra není mrtvý a pořád jde o jednu ze dvou zvažovaných variant. Zjevně však dosud šlo o vize hodně vzdálené. S tím, že až se tratě pražských tramvají začnou rozšiřovat za hranice hlavního města, nejspíš bude první na řadě linka směrem na Zdiby, pak asi na Čestlice (a snad i dál do Průhonic) – a s jesenickou tratí to zrovna moc žhavě nevypadalo. Nyní se zdá, že představy o kolejích vedoucích z Prahy právě k Jesenici začínají dostávat konkrétní obrysy. V pondělí už středočeští radní malovali prstem po mapě.

Šlo přitom o zcela vážnou rozpravu s jasným závěrem. Krajská rada doporučuje zastupitelům schválit pořízení aktualizace klíčového dokumentu nazvaného Zásady územního rozvoje Středočeského kraje, a to se zahrnutím koridoru kolejového propojení Jesenice s plánovanou konečnou stanicí budoucí linky D pražského metra Depo Písnice. S tím, že navrhovatelem je Krajská správy a údržba silnic Středočeského kraje jako oprávněný investor záměru.

K tomu, aby byl na dohled moment, kdy by se u Jesenice, Vestce nebo na okraji Prahy mohlo kopnout do hlíny, má aktuální stav věcí stále velmi daleko. A vlastně i k tomu, aby začaly vznikat projekty. Nicméně – záměr je očividně míněn vážně, jestliže se od debatování přechází k úřadování. Je sice složité odhadovat jakékoli termíny (a vlastně i samotný výsledek řízení, kdy musí dojít mimo jiné také na vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území, na životní prostředí i zvlášť cenné lokality evropského významu Natura 2000), jisté však je, že nynější posun mohou obyvatelé Jesenicka vnímat jako zjevný pokrok. Změna v územně plánovací dokumentaci je nezbytnou podmínkou dalšího postupu investiční přípravy očekávané trati, připomněla hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Jde o ekologické a kapacitní řešení,“ pochválila s tím, že věří v realizaci „ve střednědobém horizontu“.

Kolib by vše mělo stát, je zatím spíše ve hvězdách nežli v rozpočtech. Záleží na tom, zda nakonec zvítězí varianta tramvajové trati, nebo prodloužení metra, vysvětlil středočeský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). Jeho kolega z Prahy Petr Dolínek (ČSSD) dosud opakovaně hovořil o tramvajích. Tak jak tak by šlo o miliardy korun. „Realizace tramvajové trati je podmíněna napojením na pražskou tramvajovou síť, kterou případně zajistí magistrát hlavního města Prahy prostřednictvím dopravního podniku,“ konstatoval Petrtýl.