VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stav třetiny středočeských mostů volá po opravě

Střední Čechy – Přemostění Červeného a Bakovského potoka ve Velvarech na Kladensku, most přes odvodňovací strouhu u obce Klíčany na Praze-východ, dvoumetrový můstek přes meliorační sběrač u Husí Lhoty nedaleko Mladé Boleslavi či necelých pět metrů dlouhý most přes Křenovku v okrajové části Kutné Hory zvané Perštejnec. To jsou mosty Středočeského kraje, které patří k nejhorším.

13.12.2017
SDÍLEJ:

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.Foto: Deník / Divíšek Martin

Nejsou ovšem samy. V havarijním stavu je podle výsledků pravidelných prohlídek ještě dalších sedm mostů. Celkem jedenáct. Dělá to půl procenta všech mostních objektů, které má Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje na starosti. Těch je dohromady 1844. V tom jsou střední Čechy mezi kraji rekordmanem (stejně jako v délce silniční sítě).

Moc uspokojivý však není ani stavebně technický stav řady dalších mostů. Po opravách jich docela naléhavě volá 577; skoro třetina. Vyplývá to z pravidelných mostních prohlídek, o jejichž závěry má veřejnost aktuálně enormní zájem. Pozornost ke stavu mostů přilákalo nedávné zhroucení lávky přes Vltavu v pražské Troji, což se neobešlo bez zranění. Následně se velký zájem obrátil ke stavu obdobných lávek, které spravují radnice v Nymburce a v Černošicích na Praze-západ.

Prohlídky jsou pravidelné

Není to ale tak, že by pražský malér vyvolal vlnu prohlídek mostních konstrukcí, spojených s jejich posuzováním a testováním. Nepříliš povzbudivé odpovědi na aktuální otázky občanů znají správci mostů dlouhodobě: díky pravidelných prohlídkám. Ty se běžně provádějí jednou ročně; v případě zjištění závažnějšího stavu je další kontrola nařízena nikoli po roce, ale už za půl roku. Pražská zkušenost nicméně ukazuje, že ani pravidelné sledování (Trojská lávka byla kvůli měření dokonce dvakrát ročně krátkodobě uzavírána) nemusí maléru zabránit.

Navíc se konají také mimořádné prohlídky. Jejich čas přichází v případě zjevného zhoršení stavu konstrukce, po nárazech vozidel nebo po živelních pohromách – či případně v rámci mimořádných opatření, jako je třeba vytyčování objízdné trasy v případě plánované dlouhodobé uzavírky frekventované silnice. Pro úplnost je na místě zmínit ještě takzvané hlavní mostní prohlídky. Jejich posláním je posouzení stavu po provedené rekonstrukci.

Opravy mají začít v dubnu

Jak se řeší situace s havarijním stavem mostů, mohou napovědět příklady zmíněné v úvodu. Ve Velvarech, kde se most nachází v ochranném pásmu městské památkové rezervace, je bezpečnost provozu zajištěna osazením mostního provizoria. Po jeho odstranění dojde za přispění peněz z evropských fondů na komplexní opravu mostu – přičemž soutěž na zhotovitele se již uskutečnila. U Klíčan, kde je provoz provizorně zúžen do jednoho jízdního pruhu, by práce měly začít v dubnu.

Projekční práce se zde poněkud zapeklily kvůli komplikacím se zábory pozemků. To je problém, který podobné akce rozhodně neprovází ojediněle. Rovněž u Husí Lhoty, kde je most provizorně podepřen, se počítá s dubnovým zahájením prací. A stejné je to v osadě Perštejnec, kde se čeká na vydání stavebního povolení. Zatím je zde zúžen jízdní profil osazeným dopravním značením.

Celkem by podle odhadů mělo v příštím roce získat stavební povolení na opravu či celkovou přestavbu padesát mostů na silnicích II. a III. třídy spravovaných Středočeským krajem (přičemž v případě, že se podaří zajistit peníze, by v průběhu roku 2018 mohly začít i práce na nápravě současného stavu). V projektové přípravě má správa silnic ještě opravy dalších čtyřiceti mostů. Dohromady se tedy chystají práce na devadesáti.

Opravy za stovky milionů

Letos po celém kraji začaly opravy na 34 mostních objektech. Z rozpočtu správy silnic nebo od Státního fondu dopravní infrastruktury jsou na tyto práce určeny výdaje dosahující s daní z přidané hodnoty téměř 400 milionů korun. Skutečné náklady jsou ale vyšší – opravy některých mostů jsou spolufinancovány z regionálních operačních programů či dalších evropských fondů.

Opravy mostů nekomplikují pouze dopravní problémy, které bývají s pracemi spojeny, a nedostatek peněz. Přípravy často ztěžují majetkoprávní záležitosti spojené s vlastnictvím pozemků, ojedinělá však nejsou ani nesouhlasná stanoviska v rámci územních a stavebních řízení. Svou roli sehrávají i ochranná pásma území s památkovou ochranou – a některé mosty jsou dokonce samy kulturními památkami. Bez vlivu pak nezůstává ani nutnost brát ohled na existující inženýrské sítě.

Téma politických sporů

I v případě mostů platí okřídlené úsloví, že o peníze vždy jde až v první řadě. Neutěšený stav mostů na středočeských silnicích představuje dlouhodobý problém, přičemž vládnoucí politici vždy kladou důraz na zanedbávání investic v minulosti.

O tom, že právě na vylepšování mostů budou využívány peníze ze čtyřmiliardové půjčky, kterou si kraj kdysi vzal, se hovořilo již na sklonku éry prvního středočeského hejtmana Petra Bendla (ODS). Tomu záměr přijmout úvěr vytýkala opozice v čele s jeho pozdějším nástupcem Davidem Rathem (tehdy ČSSD). Pak se v rámci politických půtek nejen na krajském, ale i na celostátním kolbišti hovořilo o tom, že Rath půjčené peníze vesele utrácel – avšak zdůrazňoval, že kraj se zadlužil za Bendla.

Tohle téma ve středu připomněla i současná hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Čtyřmiliardový úvěr po Petru Bendovi zůstal – a čerpat měla krajská vláda po něm, tedy David Rath. Víme všichni, jak to dopadlo,“ řekla Deníku. Shodou okolností to pronesla zrovna při návštěvě hotelu Relax na Vrchbělé v někdejším vojenském prostoru Ralsko. Ten považuje za „Rathův pomník“, jehož existence kraj jen zatěžuje.

Stav mostů podle evidence Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje

Kategorie Počet Podíl
I: bezvadný 188 10 procent
II: velmi dobrý  121  7 procent
III: dobrý  273  15 procent
IV: uspokojivý  685  37 procent
V: špatný  454  24,5 procenta
VI: velmi špatný  112  6 procent
VII: havarijní 11 0,5 procenta

(Statistika nezahrnuje mosty, které jsou právě v rekonstrukci; jejich stavební stav určí až posouzení po dokončení prací v rámci takzvané hlavní prohlídky)

Autor: Milan Holakovský

13.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Seřizovači 25 000 Kč

Seřizovači a obsluha konvenčních soustruhů Obsluha konvenčního soustruhu (kromě obrábění dřeva) - prac. Nymburk. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracoviště: Boleslavská třída č.p. 241/69, Nymburk., Přijmeme pracovníka na pozici soustružníka na konvenční stroje. Požadujeme znalost čtení výkresové dokumentace, samostatnost a smysl pro zodpovědnost. Nabízíme stabilní práci, motivační mzdové ohodnocení dle praxe a odbornosti. , První kontakt POUZE telefonicky nebo mailem.. Pracoviště: Oldřich hut - prac. nymburk, Boleslavská třída, č.p. 241, 288 02 Nymburk 2. Informace: Lukáš Melhuba, +420 731 505 615.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 17 000 Kč

Prodavači smíšeného zboží PRODAVAČ/KA. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Trafika Don Pealo. Ptodej s tabákovými výrobků a kuřáckých potřeb. Možno i formou brigády., , Nabízíme: příspěvek 5000,-Kč na dovolenou, dovolená navíc, zaměstnanecké slevy, stravenka 80 Kč., , Kontaktujte nás telefonicky v době od 8:00 - 17:00 hod.. Pracoviště: Tesco - prodejna don pealo, Bílkova, č.p. 270, 290 01 Poděbrady 1. Informace: Jakub Štukheil, +420 606 081 178.

Potravinářství - Potravinářství Pekař 16 000 Kč

Pekaři, cukráři (kromě šéfcukrářů) a výrobci cukrovinek POMOCNÍK CUKRÁŘE. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracovní doba Po - Pá 7:00 - 15:00 hod., Kontaktujte nás osobně nebo telefonicky.. Pracoviště: Divipix s.r.o. - provozovna, Palackého, č.p. 429, 289 22 Lysá nad Labem. Informace: Dmytro Ipatenko, +420 774 329 758.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 17 000 Kč

Obsluha vysokozdvižných a jiných vozíků a skladníci SKLADNÍK (PŘÍLEŽITOSTNÝ ŘIDIČ). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme : ŘP sk.B, zručnost, spolehlivost;, , Náplň práce : příprava zboží na expedici, balení balíků, po zapracování příjem zboží, kontrola a ukládání zboží, nepravidelně rozvoz zboží zákazníkům;, , Nabízíme : roční mimořádné odměny, odměny za skládání zboží po prvním roce;, Po zkušební době hrubá mzda od 20 000Kč., , Kontaktujte nás telefonicky v době od 7:30 - 18:00 hod.. Pracoviště: Medhelp, s.r.o.-provozovna, Kozinova, č.p. 789, 290 01 Poděbrady 1. Informace: Lubor Zita, +420 777 155 876.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úplné zatmění měsíce ve Vsetíně.
11

Dlouhé zatmění Měsíce uvidí lidé jednou za život

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
5

Na Kokořínsku hořely lesy, hasiči vyhlásili i nejvyšší stupeň poplachu

OBRAZEM: Parní vlak se rozjel na Svatoanenský jarmark

Český Brod - Parní vlak vedený lokomotivou řady 475.179 Šlechtična, který vezl lidi na Svatoanenský jarmark na zámek Žleby, v sobotu dopoledne zastavoval pro cestující také v Českém Brodě. Zde na něj čekaly desítky výletníků i jiných nadšenců.

Stavební úřad vydal povolení: lávka půjde k zemi

Nymburk – Zásadní dokument, který potvrzuje po 33 letech existence konec lávky přes Labe, vydal místní stavební úřad. Stalo se tak už 11. července a nyní běží patnáctidenní odvolací lhůta. 

Stříbro je satisfakce, říká Tománek

Magog (Kanada) /FOTOGALERIE/ – Paratriatlonista Jan Tománek opět potvrdil, že letošní sezona ho zastihla ve vynikající formě. V závodě světového poháru v kanadském Magogu dosáhl na stříbrnou příčku, čímž vytvořil své dosavadní maximum na paralympijské závodní distanci.

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT