VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stav třetiny středočeských mostů volá po opravě

Střední Čechy – Přemostění Červeného a Bakovského potoka ve Velvarech na Kladensku, most přes odvodňovací strouhu u obce Klíčany na Praze-východ, dvoumetrový můstek přes meliorační sběrač u Husí Lhoty nedaleko Mladé Boleslavi či necelých pět metrů dlouhý most přes Křenovku v okrajové části Kutné Hory zvané Perštejnec. To jsou mosty Středočeského kraje, které patří k nejhorším.

13.12.2017
SDÍLEJ:

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.Foto: Deník / Divíšek Martin

Nejsou ovšem samy. V havarijním stavu je podle výsledků pravidelných prohlídek ještě dalších sedm mostů. Celkem jedenáct. Dělá to půl procenta všech mostních objektů, které má Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje na starosti. Těch je dohromady 1844. V tom jsou střední Čechy mezi kraji rekordmanem (stejně jako v délce silniční sítě).

Moc uspokojivý však není ani stavebně technický stav řady dalších mostů. Po opravách jich docela naléhavě volá 577; skoro třetina. Vyplývá to z pravidelných mostních prohlídek, o jejichž závěry má veřejnost aktuálně enormní zájem. Pozornost ke stavu mostů přilákalo nedávné zhroucení lávky přes Vltavu v pražské Troji, což se neobešlo bez zranění. Následně se velký zájem obrátil ke stavu obdobných lávek, které spravují radnice v Nymburce a v Černošicích na Praze-západ.

Prohlídky jsou pravidelné

Není to ale tak, že by pražský malér vyvolal vlnu prohlídek mostních konstrukcí, spojených s jejich posuzováním a testováním. Nepříliš povzbudivé odpovědi na aktuální otázky občanů znají správci mostů dlouhodobě: díky pravidelných prohlídkám. Ty se běžně provádějí jednou ročně; v případě zjištění závažnějšího stavu je další kontrola nařízena nikoli po roce, ale už za půl roku. Pražská zkušenost nicméně ukazuje, že ani pravidelné sledování (Trojská lávka byla kvůli měření dokonce dvakrát ročně krátkodobě uzavírána) nemusí maléru zabránit.

Navíc se konají také mimořádné prohlídky. Jejich čas přichází v případě zjevného zhoršení stavu konstrukce, po nárazech vozidel nebo po živelních pohromách – či případně v rámci mimořádných opatření, jako je třeba vytyčování objízdné trasy v případě plánované dlouhodobé uzavírky frekventované silnice. Pro úplnost je na místě zmínit ještě takzvané hlavní mostní prohlídky. Jejich posláním je posouzení stavu po provedené rekonstrukci.

Opravy mají začít v dubnu

Jak se řeší situace s havarijním stavem mostů, mohou napovědět příklady zmíněné v úvodu. Ve Velvarech, kde se most nachází v ochranném pásmu městské památkové rezervace, je bezpečnost provozu zajištěna osazením mostního provizoria. Po jeho odstranění dojde za přispění peněz z evropských fondů na komplexní opravu mostu – přičemž soutěž na zhotovitele se již uskutečnila. U Klíčan, kde je provoz provizorně zúžen do jednoho jízdního pruhu, by práce měly začít v dubnu.

Projekční práce se zde poněkud zapeklily kvůli komplikacím se zábory pozemků. To je problém, který podobné akce rozhodně neprovází ojediněle. Rovněž u Husí Lhoty, kde je most provizorně podepřen, se počítá s dubnovým zahájením prací. A stejné je to v osadě Perštejnec, kde se čeká na vydání stavebního povolení. Zatím je zde zúžen jízdní profil osazeným dopravním značením.

Celkem by podle odhadů mělo v příštím roce získat stavební povolení na opravu či celkovou přestavbu padesát mostů na silnicích II. a III. třídy spravovaných Středočeským krajem (přičemž v případě, že se podaří zajistit peníze, by v průběhu roku 2018 mohly začít i práce na nápravě současného stavu). V projektové přípravě má správa silnic ještě opravy dalších čtyřiceti mostů. Dohromady se tedy chystají práce na devadesáti.

Opravy za stovky milionů

Letos po celém kraji začaly opravy na 34 mostních objektech. Z rozpočtu správy silnic nebo od Státního fondu dopravní infrastruktury jsou na tyto práce určeny výdaje dosahující s daní z přidané hodnoty téměř 400 milionů korun. Skutečné náklady jsou ale vyšší – opravy některých mostů jsou spolufinancovány z regionálních operačních programů či dalších evropských fondů.

Opravy mostů nekomplikují pouze dopravní problémy, které bývají s pracemi spojeny, a nedostatek peněz. Přípravy často ztěžují majetkoprávní záležitosti spojené s vlastnictvím pozemků, ojedinělá však nejsou ani nesouhlasná stanoviska v rámci územních a stavebních řízení. Svou roli sehrávají i ochranná pásma území s památkovou ochranou – a některé mosty jsou dokonce samy kulturními památkami. Bez vlivu pak nezůstává ani nutnost brát ohled na existující inženýrské sítě.

Téma politických sporů

I v případě mostů platí okřídlené úsloví, že o peníze vždy jde až v první řadě. Neutěšený stav mostů na středočeských silnicích představuje dlouhodobý problém, přičemž vládnoucí politici vždy kladou důraz na zanedbávání investic v minulosti.

O tom, že právě na vylepšování mostů budou využívány peníze ze čtyřmiliardové půjčky, kterou si kraj kdysi vzal, se hovořilo již na sklonku éry prvního středočeského hejtmana Petra Bendla (ODS). Tomu záměr přijmout úvěr vytýkala opozice v čele s jeho pozdějším nástupcem Davidem Rathem (tehdy ČSSD). Pak se v rámci politických půtek nejen na krajském, ale i na celostátním kolbišti hovořilo o tom, že Rath půjčené peníze vesele utrácel – avšak zdůrazňoval, že kraj se zadlužil za Bendla.

Tohle téma ve středu připomněla i současná hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Čtyřmiliardový úvěr po Petru Bendovi zůstal – a čerpat měla krajská vláda po něm, tedy David Rath. Víme všichni, jak to dopadlo,“ řekla Deníku. Shodou okolností to pronesla zrovna při návštěvě hotelu Relax na Vrchbělé v někdejším vojenském prostoru Ralsko. Ten považuje za „Rathův pomník“, jehož existence kraj jen zatěžuje.

Stav mostů podle evidence Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje

Kategorie Počet Podíl
I: bezvadný 188 10 procent
II: velmi dobrý  121  7 procent
III: dobrý  273  15 procent
IV: uspokojivý  685  37 procent
V: špatný  454  24,5 procenta
VI: velmi špatný  112  6 procent
VII: havarijní 11 0,5 procenta

(Statistika nezahrnuje mosty, které jsou právě v rekonstrukci; jejich stavební stav určí až posouzení po dokončení prací v rámci takzvané hlavní prohlídky)

Autor: Milan Holakovský

13.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odsouzený Petr Hokynář složil v Jiřicích zkoušku v oboru chovatel.
20

Vězeň skládal zkoušky. Ukázal i kastraci beránka

Exoti na prodej.
AUTOMIX.CZ

Exoti na prodej: O těchto autech jste určitě nikdy neslyšeli. Ale můžete je mít

FOTO: Právě jsme se narodili

Nymbursko - Přinášíme fotografie miminek narozených na Nymbursku.

V motorestu v Kersku natáčel Hřebejk svůj nový seriál

Kersko – Uprostřed kerského lesa, na staré poděbradské silnici leží na samotě motorest Ohio. Zvláštní atmosféra místa se zalíbila režisérovi Janu Hřebejkovi, který si jej vybral do natáčení nového krimi seriálu s názvem Redl. Seriál je situován do 90. let minulého století. 

AKTUALIZOVÁNO

Chřipka postupuje, epidemie je už na dohled

Střední Čechy – Kraj je již na prahu chřipkové epidemie. Po vyhodnocení nejnovějších údajů od lékařů informujících o počtech pacientů s akutními respiračními infekcemi na to v pátek upozornila Dana Šalamunová z krajské hygienické stanice.

Opravy historické kaple postupují do další fáze

Nymburk - Základy a spodní část zdiva kaple svatého Jana Nepomuckého na břehu Labe se zbavily vlhkosti. Navíc je památka v noci kouzelně osvětlena. Radnice tím dokončilo další etapu rekonstrukce kaple.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>