„Očekávala jsem, že starosta, zastupitelé a vedení školy navrhne konkrétní řešení. Pozvou do školy psychologa, nebo preventistu, případně jiného odborníka například ze školní inspekce. Místo toho spekulovali, že stížnost nemohly sepsat děti," konstatovala Dana Tomášková, předsedkyně kontrolního výboru zastupitelstva a předchozí starostka Čerčan.

Ta současnému starostovi i řediteli psala, že situace je kritická a ptala se, jak jí budou řešit. „Lidé z obce se nás ptají, co se vlastně děje. Dospělí, kteří o problémech ve škole vědí, mlčí. Řeší ho děti," poukázala zastupitelka s dovětkem, že ne všichni zastupitelé Čerčan jsou o současné situaci z radnice informovaní. 

„Obec jako zřizovatel školy by se měla zabývat námětem stížnosti, jestli to je nebo není pravda a ředitel transparentně řešit," dodala Dana Tomášková.

Co vše se za dopisem skrývá?

Před pracovním jednáním čerčanského zastupitelstva starosta obce Martin Richter kolegy ze zastupitelstva informoval, že se zúčastnil schůze učitelského sboru, kde se převážná většina přítomných postavila ze současné vedením školy.

„Z něj vyplynulo, že dopis 9. tříd napsali čtyři žáci jedné z devátých tříd, ostatní žáci této třídy a žádný žák z druhé 9. třídy o něm nevěděli. Co se vše za tímto ještě může schovávat, by Vám možná napověděla komunikace některých dětí na internetu," uvedl v emailu starosta Martin Richter.

Stížnost školaček datovanou 2. června skutečně podepsaly původně jen ony čtyři, neboť informace o její přípravě pronikla do sborovny a hned následující den začalo vyšetřování.

Vyšetřování ve stylu 'Anticharta'

Aktérky byly z vyučování odváděné do sborovny, aby svojí iniciativu odůvodnily a souběžně kantorky předkládaly žákům papíry, na nichž se měly děti, které o stížnosti vědí a souhlasí s ní podepsat na jedné straně a ty, které o ní neví nebo nesouhlasí na druhé straně.

Výsledkem „vyšetřovací" metody ve stylu „Anticharta" je informace, že nikdo další ze školáků, kromě čtyř žákyň deváté třídy, údajně o dopisu nevěděl. Koncem dubna se ve škole uskutečnila inspekce. Běžná kontrola provozu a především výuky.

V závěrečné zprávě, kterou oblastní inspektorát pro Středočeský kraj vypracoval s datem 29. dubna, ředitel školy Miroslav Král převzal v pátek 3. června a na školní web umístil ve čtvrtek 9. června před 16. hodinou, školní inspektoři konstatují, že v čerčanské základní škole je 24 učitelů, z nichž tři nemají odbornou kvalifikaci, byť si jí jeden kantor studiem doplňuje.

Příprava na ohlášenou inspekci

O tom, že ke konci školního roku z různých důvodů, včetně mateřské, odchází nebo je vyhozeno deset učitelů ani zmínka. Už příprava na ohlášenou inspekci základní školy stojí za zaznamenání.

Učitelky, kterým bylo později oznámeno, že budou „odejity", byly vyzvané k podpisu náplně práce, základního pracovně právního dokument, který se má vypracovat při nástupu do zaměstnání. Přestože dostaly pokyn datum nevyplňovat, napsaly tam ten aktuální, nikoliv zpětný.

Učitelský sbor také před 20. dubnem dostal instruktáž, jak vzorově učit a hlavně, co a jak inspektorům odpovídat.

Doslovný přepis stížnostiVážený pane starosto, vážené zastupitelstvo. Žáci 9. tříd si vás dovolují upozornit na situaci ZŠ Čerčany z důvodu neuváženého chování vedení školy vůči žákům a jednotlivým učitelům. Tímto bychom chtěli poprosit o pomoc vyřešení celé situace.

Důvodem tohoto činu bylo chování vedení školy vůči nám a vyučujícím. Především se jedná o chování pana zástupce Josefa Prchala vůči žákům: ponižování žáků před ostatními spolužáky,netaktní a nemístné poznámky vůči žákům a jejich sociální či rodinné situaci, arogantní přístup vůči žákům, zasahuje do doby přestávek žáků (viz. školní řád), manipulace se žáky (podmíněné zrušení kázeňského postihu např. za účast na závodech), výhrůžky („Pokud nepojedeš na závody …), nechává žáky po škole kvůli malichernostem, někteří žáci mají velký strach chodit do hodin pana zástupce, někteří žáci kvůli tomuto chování odešli ze školy, někteří volali dokonce Linku Bezpečí.

Dále nesouhlasíme s chováním pana zástupce vůči jednotlivým vyučujícím: šikana některých učitel (poznámky na osobní život, shazování jejich výuky a práce), zpochybňování kvalifikovanosti učitelů, úmyslné ponižování učitelů před žáky, poštvává žáky proti učitelům, podává nepřesné, neúplné informace, zasévá nedůvěru mezi učiteli, intrikuje a pomlouvá učitele za jejich zády, odchází z různých důvodů mnoho učitelů, obviňování a nařčení učitelů, donášení na učitele a využívání různých zdrojů dokonce i žáků.

Nejsme spokojeni s tím, co se na škole děje a prosíme o pomoc vyslechnutí. My sice odcházíme, ale jde nám především i o žáky a učitele, kteří zde jsou a budou. Celá situace nás velmi mrzí a nechceme, aby tato škola dopadla špatně. Věříme, že se naší stížností budete zabývat a pokusíte se jí vyřešit. Děkujeme. Kolektiv žáků 9.A a 9.B.

Čtěte také: Deváťačky sepsaly stížnost na zástupce ředitele, škola jim vyhrožovala trestním činem