Patří k tomu i výzva, aby se pasažéři pokud možno vyhýbali placení jízdného v hotovosti. Je žádoucí, aby lidé, kteří nevyužívají předplatní časové kupony, si jednotlivé jízdenky v ideálním případě kupovali předem prostřednictvím mobilní aplikace Lítačka – případně alespoň před platbou v hotovosti dávali přednost placení kartou. Tou je přímo u řidiče možné hradit jízdné ve všech vozidlech jezdících na linkách PID, ať už patří do flotily kteréhokoli dopravce.

Ilustrační foto.
Stovky řidičů pod vlivem, přes 60 nehod. Alkoholu se motoristé loni nevyhýbali

Dalším z aktuálních opatření je výzva k dodržování pravidla o výstupu zadními dveřmi. I to přispěje k omezení kontaktu s řidiči. Stejný důvod má i rozhodnutí, že dočasně zůstane pasažérům zapovězena první řada sedadel. Bude zapáskována, aby nebylo pochyb o tom, kdo se tam smí posadit: nikdo. To už ostatně cestující znají z dřívějška.

Stejné opatření se zapáskovaným prostorem vpředu se uplatní v pražské městské hromadné dopravě, která nyní jezdí v režimu takzvaného poloprázdninového provozu s prodlouženými intervaly – se zachováním školních spojů. Městské autobusy i starší modely tramvají, které nemají řidičskou kabinu zcela oddělenou od prostoru pro cestující (což jsou pouze „nové“ typy Škoda 14T Elektra, známější však jako „Porsche“, a 15T ForCity Alfa) navíc až do odvolání nebudou v zastávkách vůbec otevírat přední dveře. Platí to bez výjimek – i v případě nevidomých cestujících, zvyklých využívat právě první dveře, jimž řidiči poskytnou asistenci při nástupu jinými dveřmi. Na městských linkách také platí, že sice zůstane zachován režim zastávek na znamení – nicméně tam, kde vozidlo zastaví, už bude řidič automaticky otevírat všechny dveře kromě předních; kvůli otevření konkrétních dveří tedy nebude nutné mačkat tlačítko.

Pokud by nemocnost řidičů – ale i strojvedoucích – byla tak vysoká, že by dopravci nedokázali zajišťovat provoz, mohlo by následně dojít i na drastické omezování veřejné dopravy: dokonce třeba až na uplatnění víkendového režimu v pracovních dnech; pouze s posílením provozu v době špiček. Něco takového však nyní pořadu dne není.