„Zvěř je v zájmovém území adaptovaná na stávající podmínky a respektuje provoz na vysoce frekventované silnici. Hlavní pohyb zvěře tak není vedený ve směru západ - východ, aby byl v kolizi s přeložkou silnice," uvedla Ilona Plevová, zpracovatelka migrační studie.

Ačkoliv se jedná o dvoupruhou komunikaci I. třídy, která obvykle nepředstavuje pro zvěř bariéru svými technickými parametry, její překonatelnost po vozovce je značně omezená. Vysoká frekvence vozidel, 13 695 denně, má na zvířata silný odpuzující účinek. Ta se pokoušejí překonat silnici pouze v případě stresových situací, nebo v noci, kdy je provoz slabší.

Přeložka mezinárodního tahu E55 však odřízne Zákostelský rybník od nivy Konopišťského rybníka.

Potravní i úkrytové možnosti

„Pro větší zvěř bude víceméně nedosažitelnou lokalitou. Vzhledem k charakteru okolní krajiny se však nejedná o limitní prvek. Potravní i úkrytové možnosti v okolí jsou příznivé a zvěř má dobré podmínky pro nalezení náhradního stanoviště. Jedná se o kolizi lokálního významu, s ohledem na současné rozšíření druhu z celorepublikového významu je zřejmé, že vývoj ani stav populace srnčí zvěře nemůže být stavbou obchvatu ovlivněný," vysvětlila Ilona Plevová k migrační studii.

Pro malé a střední živočichy zůstane rybník dosažitelný navrženým rámovým mostkem přes odtok z rybníka. „Obchvat bude určitě výhodnější. Nejen z pohledu bezpečnosti dopravy, ale z hlediska myslivců nebude horší, než současný stav,"  konstatoval Karel Kýval  z odboru životního prostředí pověřeného městského úřadu Votice.

Čtěte také: Od tisíců aut městům a obcím uleví jen obchvaty. Jenže kdy?