Budování dlouhodobě slibované trati připravuje Správa železniční dopravní cesty. A zatím nepřipouští, že jiná alternativa než vlaky jezdící na Masarykovo nádraží by existovala i pro kolejové spojení ruzyňského letiště s centrem Prahy. Úvahy o možnosti prodloužit metro přece dávno vzaly zasvé – a příznivě nedopadlo ani posuzování možností dovést k letišti tramvajovou trať. Nebo to už neplatí?
K letišti metrem z Veleslavína?
Před půl rokem, v polovině května, primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO) notně překvapila. V rámci debat o zkvalitnění dopravy na letiště zmínila i možnost obnovit úvahy o dostavbě metra v severozápadní části metropole. Přípravy na budování kladenské železnice, jejíž součástí by se měl stát i právě zásadně rekonstruovaný Negrelliho viadukt, však její slova nijak neovlivnila.
Krnáčová ovšem jasně prohlásila: po expertech Dopravního podniku hl. m. Prahy bude žádat analýzy všech souvislostí případného vybudování odbočky podzemní dráhy k letišti, která by vedla od stanice Nádraží Veleslavín a zelené trase A. Hlavně odpověď na otázku, zda by metro nemohlo zajistit spojení letiště s centrem metropole dřív než železnice.
Varianta trasy od Nemocnice Motol
Nyní následují další kroky, které mohou vyvolávat otazníky kolem budoucnosti pokračování příprav stavby na kladenské trati v dosud chystané podobě. Ukazuje se totiž, že podnět primátorky nezapadl – byť se mírně pozměnil. Hana Pohanová z dopravního podniku ve středu informovala, že do konce roku by měla být hotová studie, která prověří protažení áčka na letiště od současné konečné – tedy od stanice Nemocnice Motol.
Neznamená to však, že by Praha nyní odmítala budování železnice na letiště, v územním plánu zohledněné již v roce 1999. Právě vlakové spojení, vybudované jako součást modernizace trati Praha–Kladno, je dlouhodobě považováno za základní formu dopravního napojení letiště na centrum města; podporu mu vyslovila i vláda. A nic se na tom nemění ani z pražského pohledu. „Vedle možnosti prodloužení metra A tak vedení města ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty dále zvažuje propojení Letiště Václava Havla s centrem pomocí odbočky z modernizované železniční tratě,“ tlumočila Pohanová pohled magistrátu.
Původně přitom byly karty rozdány jednoznačně. Zdálo se jasné, nezpochybnitelné a nezvratné, že někdejší úvahy o vybudování metra na letiště vzaly zasvé s rozhodnutím o dostavbě nejnovějšího úseku linky A s konečnou stanicí Nemocnice Motol. Ten slouží cestujícím už od předloňska.
Byl to verdikt politiků, jejichž argumentem se tehdy staly závěry expertních posudků. Právě z nich se vlastně zrodila nynější motolská konečná. Dříve se počítalo s tím, že zelená trasa bude z Veleslavína pokračovat na Dlouhou Míli – tam měl vniknout i velký přestupní terminál pro Středočechy cestující do metropole – a dále na letiště. Nápad se ale neprosadil. Tehdejší hodnocení? Tahle varianta je obtížná, nevýhodná a nerentabilní. A šlus. Trasa byla přesměrována na Motol.
Doba se mění, argumenty také
Co před léty zvítězilo jako nezpochybnitelná pravda, se ovšem z dnešního pohledu nemusí jevit tak jednoznačně. Doby, kdy zaznělo jasné „ne“ prodloužení metra, jsou pryč. Původní dokumentace dostala punc „v některých aspektech překonané“ – a nyní zní nové heslo: je třeba zohlednit vývoj, k němuž došlo v mezidobí. Právě proto primátorka uložila dopravnímu podniku vypravovat novou studii se zhodnocením současných možností. „Ze závěrů studie by měl vyplynout odhad možných nákladů – a rovněž časový odhad možné realizace,“ konstatovala Krnáčová. Co bude dál, se uvidí. Primátorka to ovšem zformulovala s větší noblesou: „Závěry této studie budou sloužit jako podklad k rozhodnutí, zda tato varianta bude z naší strany nadále variantou preferovanou.“
Schválené dokumenty změnu neznají
S prodloužením metra prozatím nepočítá žádný z dokumentů, které v Praze nastiňují podobu budoucího rozvoje metropole. V případě, že by protažení zelené trasy mělo dostat zelenou, znamenalo by to změny nejenom v lokálních územních plánech. Záměr by se musel promítnout také například do Strategického plánu hl. m. Prahy, Metropolitního plánu, Zásad územního rozvoje či Projektu udržitelné mobility.
Jedinou platnou, úředně schválenou a také reálně připravovanou možností kapacitního kolejového spojení letiště s centrem hlavního města tak nadále zůstává projekt rekonstrukce železnice Praha–Kladno, spojený i s plány na budování odstavných parkovišť pro auta cestujících přijíždějících k trati ze vzdálenějších středočeských lokalit. K podrobnostem projektu železnice nicméně zaznívají výhrady v některých středočeských oblastech. Včetně samotného Kladna, kde lidé volají například po lepším napojení nové příměstské železnice na velká sídliště.
Bude se kutat pod zemí nejen na jihu, ale i na severu a na východě?
Při zvažování možného prodloužení metra vedení pražského magistrátu nezůstává jen u úvah o alternativě podzemní dráhy na letiště. Významný vliv na cestování Středočechů do centra hlavního města – především, těch, kteří žijí v nejbližším okolí metropole – by mohly mít i případné dopady další studie zvažující protažení metra až na samou hranici metropole. V tomto případě se jedná o plány dotýkající se severní části Prahy: možného nového úseku červené trasy C z Letňan do Čakovic.
Existují navíc i úvahy o prodloužení zelené linky A na východě Prahy, upozornil ve středu náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek. Podle něj je třeba zvážit, zda by pro obyvatele žijící na velkých sídlištích v Hostivaři, Horních Měcholupech a Petrovicích nebylo právě metro lepší, než plánovaný rozvoj tramvajové sítě. „Za klíčové považuji porovnání s povrchovou kolejovou dopravou, abychom znali parametry různých variant,“ upozornil Dolínek, že k rozhodování se zatím neschyluje – a nyní jde o to získat argumenty. Pokud by se metro nakonec stavělo, i zde by to zcela překreslilo také mapu veřejné dopravy zajišťující příměstské spojení.
Jasno se zatím zdá být v jižní části hlavního města, kde se zvolna schyluje k budování nové linky metra D. I zde je však aktuální zvažování různých variant, a to především v otázce jejího napojení na oblast kolem Jesenice.