Výluka potrvá dva roky, postupně dojde k omezení provozu i v úseku Česká Třebová – Brno. Správa železnic chce definitivní podobu jízdních řádů představit příští týden, už dnes jsou ale patrné z webu jednotlivých dopravců.

Nejzásadnější změnou je přetrasování velké části dálkových vlaků mezi Prahou a Brnem na trať přes Havlíčkův Brod. To přinese prodloužení jízdních dob. Z dosavadních 2 hodin a 35 minut u Českých drah mezi hlavními nádražími v obou městech na 2 hodiny a 57 minut. V případě RegioJetu dojde ještě k většímu prodloužení doby jízdy: z 2 hodin a 26 minut na 2 hodiny a 57 minut.

Vlak, železniční doprava. Ilustrační foto
ČD klesl počet cestujících o 35 procent. Přišly o více něž čtyři miliardy korun

„Ve směru z Prahy hl. n. budou vlaky směrem do Brna odjíždět o 22 minut dříve, naopak příjezdy do Prahy hl. n. v opačném směru budou oproti současnému jízdnímu řádu o 25 minut později. Vlaky railjet a EC Metropolitan budou mezi zastavovat ve stanicích Kolín a Brno – Královo Pole,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

RegioJet čekají podobné změny, nově budou vlaky mezi Prahou a Brnem zastavovat v Kolíně. „Část spojů na trase Praha – Brno – Břeclav a zpět bude nově zastavovat v Kolíně. Půjde i o spoje do Chorvatska,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Omezení regionálních vlaků 

Večerní EC270 z Budapešti pojede po své pravidelné trase přes Českou Třebovou a bude kromě Letovic a Svitav zastavovat také v Blansku. Aktuálně vlak jezdí kvůli covidovým opatřením jen po českém území. Přes Českou Třebovou pojede ještě vlak IC571 Jiří Bouda s odjezdem z Prahy v 0:01 a railjet 576 Brněnský drak s odjezdem ve 4:29 z Brna. Vlaky Hungaria a railjet Graz – Berlín pojedou v Praze jen přes holešovické nádraží.

Omezení se dotkne i cest z Prahy do České Třebové a dál po koridoru do Olomouce. U linek Ex1, Ex2 a R1 však půjde jen o změny časové polohy některých vlaků, doplnění některých zastávek (např. vlaky Ex 112 – 117 a Ex 140 – 145 zastaví nově v Chocni) a podobné provozní úpravy, které souvisejí s nižší kapacitou tratě v opravovaných úsecích. K posunu času dochází také u spojů Leo Express.

Na trati od Liběšic přes Úštěk na Českou Lípu chtějí železničáři opravit jen vybranou část infrastruktury, například mostky nebo přejezdy. Na snímku jsou koleje nedaleko úštěckého nádraží.
Nové koleje i nádraží. Oprava lokálky z Lovosic do Lípy spolkne víc než miliardu

Změny v jízdním řádu přinesou výraznou redukci nabídky spojení pro cesty z Pardubic nebo České Třebové. Současně s tím budou upraveny i jízdní řády přípojných regionálních vlaků nejen na tratích 010 Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová a 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno), ale i na přípojných tratích 015 Přelouč – Heřmanův Městec, 016 Chrudim – Moravany – Holice, 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl a 261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče.

 „Od 4. května pak budou v souvislosti s další fází výluky mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí nahrazeny všechny regionální vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou autobusy,“ dodala Vanda Rajnochová.

Modernizace za 3,4 miliardy korun

Desetikilometrový úsek koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí zmodernizuje sdružení firem Eurovia, Chládek a Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha za 3,396 miliardy korun, o více než 600 milionů korun dráže, než byl předpoklad. Jde o jeden z posledních úseků na I. koridoru, který dosud neprošel modernizací.

Předmětem zakázky je rekonstrukce železničního svršku a spodku, a to včetně hloubkové sanace náspu. Modernizací projde i zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce. Celkem jde o 14 mostů a čtyři propustky.

Vizualizace železničního napojení Kladna na ruzyňské letiště.
Rozhodnuto. Železniční trať z ruzyňského letiště do Kladna povede i pod ranvejí

Součástí zakázky je proměna stanice Brandýs nad Orlicí. Nová nástupiště se přesunou blíže k ústeckému zhlaví, jejich délka bude 220 metrů a výška nad temenem kolejnice 550 mm. Přístup na obě nástupiště bude bezbariérový, pod kolejištěm se zřídí nový podchod. Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která má zvýšit propustnost trati zejména v případě výluk či mimořádných událostí. Rychlost na úseku se má zvýšit ze současného maxima 80 km/h na 110 km/h. Hotovo má být v polovině roku 2023.

Kvůli stavbě bude nutné vést provoz velmi často po jedné koleji. Jde o jedno z nejvytíženějších míst na české železnici. Dvouletá výluka má být od konce roku spojena ještě s opravou koridoru mezi Blanskem a Brnem a dalšími pracemi u Svitav.