Během Velikonoc bude kladen důraz i na to, zda šoféři nejsou pod vlivem alkoholu. To totiž bývá tradiční nešvar spojený nejen se samotným koledováním, ale i hojnými návštěvami.

Bourejte pomalu, radí patolog

Na dohledové akci zaměřené na bezpečné poutání spolupracují dopraváci s Týmem silniční bezpečnosti, připomněla policistka Veronika Hodačová. A na pomoc si bere i soudního lékaře Michala Berana. Ten pro lidi, kteří rádi používají argumenty typu „mně pásy vadí“ nebo „je to jen kousek“, případně si na poutání ani nevzpomenou (či si dokonce v autě záměrně vyřadili z činnosti zvukové varování upozorňující na nezapnutý pás obsazené sedačky), má jasný vzkaz: v případě nehody hrozí vážná zranění – a dokonce se nepřipoutaný spolujezdec na zadním sedadle může změnit v projektil, který zraní další lidi v kabině.

„Nejčastěji bouráme v rychlostech do 60 km/h, kdy jsou pásy nejúčinnější,“ upozornil Beran. S dodatkem, že při vyšších rychlostech je to potom souboj fyziky s přírodou – a příroda často prohrává. „Při vysokých rychlostech dochází ke zlomeninám klíční kosti, žeber, trhlinám jater a podobně,“ připomněl patolog s letitými zkušenostmi.

Není ojedinělé, že ztrátu života v silničním provozu má na svědomí právě podcenění poutání, dodává policistka Hodačová. Loni celorepublikové statistiky zaznamenaly 565 obětí dopravních nehod – přičemž z lidí, kteří v havarovaných autech utrpěli smrtelná zranění, nebylo připoutáno 28 procent řidičů a 21 procent spolujezdců. Což ovšem rozhodně nelze číst tak, že by spolujezdci přistupovali k používání pásů odpovědněji než samotní šoféři. Spíš to potvrzuje zkušenost, k níž stačí jen se rozhlédnout po silnicích: v mnoha autech už kromě řidiče nikdo další nesedí.

Ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák připomíná výzkumy, z nichž plyne, že spolujezdci jsou v používání pásů mnohem lehkovážnější. „Na předních sedadlech se lidé v drtivé většině případů poutají. Horší je situace na zadních sedadlech – a nedůsledné poutání dětí do dětských autosedaček,“ konstatoval. Ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch pak doplňuje informace, které vyznívají jednoznačně: nejde jen o nešvar, ale o smrtelné nebezpečí. „Z celkového počtu 19 dětí usmrcených v roce 2018 při nehodách se v 11 případech jednalo o spolujezdce v osobních automobilech,“ upozornil. A přivá důrazné upozornění: „Dětský pasažér je pasivním účastníkem provozu; jeho život a zdraví závisí na dospělém řidiči.“

Vyjedou i sváteční řidiči

V souvislosti s velikonočními svátky lze očekávat největší nápor na silnicích spojený s kolonami a bohužel zřejmě i se zvýšeným počtem dopravních nehod ve čtvrtek odpoledne a během pondělka. Ve středních Čechách je s vysokou intenzitou provozu nutno počítat především na dálnicích v blízkosti Prahy – tradičně zvláště na D1, ale i na D4 a D10 – a také v okolí dalších velkých měst.

Hana Rubášová z policejního prezidia upozorňuje, že mezi lidmi, kteří vyrazí na návštěvy za svými blízkými, budou i sváteční řidiči a lidé, kteří nejsou zvyklí jezdit na delší vzdálenosti. „Vzhledem k příznivému počasí jsou na vozovkách čím dál častěji motorkáři, kteří patří k jedné z nejohroženějších skupin účastníků silničního provozu: doplnila. Zmínila i alkohol, na který policisté před Velikonocemi neupozorňují jen z tradice: loni hlídky během svátků načapaly 124 řidičů, kteří před jízdou popili – a dalších 28 bylo pod vlivem drog.