Zatím se zdá, že tomu nezabrání ani koronavirus a opatření k omezení k jeho šíření, ani nařízení pro období dlouhotrvajícího sucha. Ta totiž dokážou s plány na jízdy historických vlaků pořádně zamíchat: když je krajina vyschlá na troud, kvůli nebezpečí vzniku požárů v přírodě jsou jízdy parních lokomotiv zakázány.

Do Posázaví i za Prahu

Na druhý víkend v červnu, druhou polovinu července, konec srpna a pak ještě začátek října se ve středních Čechách chystají nostalgické okružní jízdy dolním Posázavím i po samé hranici hlavního města: Prokopským údolím a Pražským Semmeringem. Vlak nazvaný Párou Posázavím poprvé vyrazí v sobotu 12. června na trať vinoucí se romantickým krajem kolem Vltavy a Sázavy (kterou za první republiky trampové pojmenovali Posázavským Pacifikem a toto označení se udržuje dodnes).

Okružní výlet nabízí delší zastávku v Týnci nad Sázavou, kde lze stihnout návštěvu hradu s vyhlídkou ze strážní věže, je možné zavítat do městského muzea s expozicí týnecké kameniny – nebo se prostě projít podél řeky. V neděli pak pára nabídne netradiční pohledy na metropoli z trasy Praha-Smíchov–Zličín–Hostivice a zpět.

Koněpruské jeskyně a okolí. Ilustrační foto.
Jeskyně zvou na výlet rodiny i školy. I když jsou „venku“, vyžadují potvrzení

Od července už se bude jezdit po tradičním okruhu, který milovníci této trasy znají z dřívějška: i s jízdou Prokopským údolím. Toto svezení umožňuje přímo z vlaku obdivovat například vyšehradskou skálu, pankráckou pláň s moderními budovami – a při jízdě po železničním mostě přes Vltavu také panorama Hradu a výhled na historickou Prahu.

Pro tyto vyjížďky slibuje ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Praze Jakub Goliáš zážitek v podobě lokomotivy zvané Čtyřkolák (což je typ vyráběný už od konce 19. století) doplněné historickými vagony – přičemž chybět nebude ani restaurační vůz s občerstvením. „Jízdy se tradičně těší obrovskému zájmu; doporučuji tedy všem cestujícím využít možnosti nákupu jízdenek v předprodeji na všech pokladnách – a nově také v e-shopu Českých drah,“ připomněl Goliáš.

Krajem řepy i chmelnic

Už o nadcházejícím víkendu zahajuje výletní provoz úzkorozchodná železnice Kolínská řepařská drážka. Běžně zde vláčky tahají dieselové lokomotivy – pro vybrané termíny se však chystá parní provoz. Nejbližší příležitost nechat se zde svézt ve stylu hodně starých časů nabídne poslední víkend tohoto měsíce: 26. – 27. června.

Správa železnic vybrala vítězný architektonický návrh nového vysokorychlostního terminálu Praha východ v Nehvizdech. Vítězem soutěže se stal návrh „MP+ov Nehvizdy 2020“ od autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.
Příští stanice - Anthropoid. Ponese terminál jméno po odbojové akci?

Od 10. července do sklonku srpna také bude svezení parním vlakem nabízet takzvaná Kolešovka; trať podél chmelnic s trasou Lužná u Rakovníka–Krupá–Kněževes–Kolešovice. Také zde se cestující mohou těšit na historické vagony i s bufetovým vozem. A fandové dění na kolejích dobře vědí, že v Lužné lze navštívit muzeum Českých drah s početnými exponáty, které návštěvníkům představí, jak bohatá je železniční historie – a zdaleka není cítit jen po dýmu z parních kotlů.