VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 25 000 Kč

Zootechnici ZOOTECHNIK NA FARMĚ CHOVU PRASAT. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný ihned, náplň práce: inseminace prasnic, kompletní evidence, vedení týmu lidí., , Požadujeme:min. středoškolské vzdělání zemědělského, příp.veterinárního směru, praxe v oboru vítána, vhodné pro absolventy - zaškolení, řidičský průkaz B, samostatnost, časová flexibilita;, , Nabízíme: příspěvěk na penzijní připojištění, 25dní dovolené;, , Požadavek minimálně středoškolské vzdělání, samostatnost a flexibilitu, řidičský průkaz sk. B. Nástup možný ihned.. Pracoviště: Zod žichlínek - farma záhornice (chov prasat), Hlavní, č.p. 1, 289 03 Městec Králové. Informace: Eva Šmídová, +420 774 487 544.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Traktorista a obsluha 32 000 Kč

Traktoristé a obsluha zemědělských strojů TRAKTORISTA S VYVÁŽECÍM PŘÍVĚSEM. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 32000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný ihned;, Požadujeme: řidičské oprávnění sk. T+B (přibližování a vyvážení dřeva v lese). Praxe podmínkou. , Zájemci se mohou hlásit telefonicky Po - Pá 8:00 - 15:00 hod.. Pracoviště: Pracoviště písková lhota, Poděbradská, č.p. 4, 290 01 Poděbrady 1. Informace: Sekera, +420 723 713 046.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Asistenti učitelů 15 660 Kč

Asistenti pedagogů ASISTENT/ KA PEDAGOGA. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15660 kč, mzda max. 22050 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Strukturovaný životopis s referencemi zasílejte na info@zsjaklysa.cz , Místo výkonu práce: J.A. Komenského 1534 Lysá n.L... Pracoviště: Základní škola j.a.komenského lysá nad labem, komenského 1534, okres nymburk, Komenského, č.p. 1534, 289 22 Lysá nad Labem. Informace: Marie Nováková, +420 325 551 220.

Obchod - Obchod Vedoucí prodejny, provozu 18 500 Kč

Vedoucí pracovních týmů v prodejnách ZÁSTUPCE VEDOUCÍ MALOOBCHODNÍ PRODEJNY. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: praxe s vedením menšího kolektivu lidí, znalost práce na PC, zodpovědnost, spolehlivost, časová flexibiilita. Praxe v oboru prodeje chovatelských potřeb výhodou. Nástuoní mzda bude stanovena podle doložené kvalifikace. Možnost osobního růstu. , Výhody: prémie podle dosažených prodejů, stravenky.. Pracoviště: Nymburk, Inspektorská, č.p. 392, 288 02 Nymburk 2. Informace: Miloš Procházka, +420 734 577 587.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Íránská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
12

Kráska z Íránu, Maroka nebo jihu Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny B

Geocaching je hra na pomezí sportu a turistiky. Ilustrační foto.
10

Hledání kešek se omezovat nemá, říká hráč z Nymburka

Dotaci na Čapí hnízdo prý firma dobrovolně vrátí

Střední Čechy – Ke zlomu zřejmě dospěje handrkování o dotaci na výstavbu multifunkčního kongresového centra na Benešovsku, označovaného jako „farma“ Čapí hnízdo a spojovaného se jménem současného premiéra Andreje Babiše (ANO). Ten kvůli okolnostem získání dotace z Regionálního operačního programu v roce 2008 čelí společně s dalšími šesti lidmi včetně nejbližších členů rodiny trestnímu stíhání (původně byla dokonce stíhána 11členná skupina). Kauza, která je zatím na úrovni vyšetřování vedeném hospodářskou kriminálkou pražské policie, vyvolává značný rozruch na české politické scéně.

Počet Středočechů vzrostl podle statistiků o 3421

Střední Čechy – Střední Čechy zůstávají nejlidnatějším krajem v rámci republiky. Nejnovější údaje Českého statistického úřadu za první kvartál letošního roku připomínají, že k 31. březnu měl kraj 1 356 216 obyvatel. Alespoň pokud jde o lidi, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu; ve skutečnosti je těch, kteří mají ve středních Čechách domov, více.

Koně z jámy hasiči dolovali skoro tři hodiny

Střední Čechy /FOTOGALERIE/ – Náročný zásah směřující k záchraně koně spadlého do jámy, při kterém zvířeti dokonce museli půjčit vlastní oblečení, zažívali ve středu dopoledne hasiči na Praze-západ. Před 17. hodinou byli přivoláni do chatové oblasti mezi obcemi Měchenice a Klínec, kam běžně používaná technika nemůže dojet.

OBRAZEM: Ze sladovny se otevřel pohled na město a okolí

Nymburk - Nevšední a zcela výjimečný zážitek nabídla svým členům Společnost přátel starého Nymburka. Při dodržení všech bezpečnostních pravidel a předpisů se zájemci z řad tohoto spolku vydali na střechu místní sladovny Soufflet. Výtah je vyvezl do desátého patra budovy a následně ještě překonali dvoupatrové schodiště. Konečně se ocitli zhruba ve třiačtyřicetimetrové výšce a odtud se jim otevřel úžasný pohled na Nymburk a okolí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT