Peníze určené na propagaci kraje

Na jednání zastupitelů opakovaně zaznělo, že nejde o částku učenou k podpoře zábavy účastníků akce, jichž organizátoři očekávají sto tisíc. „Bude použita na propagaci středočeského cestovního ruchu prostřednictvím celosvětové marketingové kampaně,“ zdůraznila Frintová. S dodatkem, že centrum oslav bude v Praze, ale s rozsáhlým doprovodným programem se počítá i ve Středočeském kraji a na dalších místech České republiky.

„Pokud bychom tuto akci finančně nepodpořili, nikdo z návštěvníků oslav by k nám prostě nepřijel, jelikož by Středočeský kraj nebyl propagován,“ prohlásila po jednání zastupitelů předkladatelka návrhu na poskytnutí peněz, hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Opětovně zdůraznila, že jde o finanční prostředky určené na celosvětovou propagaci Středočeského kraje v rámci této akce. „Kraj nemá schopnost si bez partnera takovou propagaci zrealizovat,“ zdůraznila.

Přikyvuje i hlídač krajské kasy, náměstek hejtmanky pro oblast financí Gabriel Kovács (ANO). I on upozorňuje, že se nejedná o příspěvek organizátorům na program, ale jde o návratnou investici. Odkazuje na studie poradenské společnosti KPMG, podle níž by harleyářské oslavy měly vygenerovat tržby přes 1,2 miliardy korun – a tedy do veřejných rozpočtů přinést přes 500 milionů korun. „Pro náš kraj to znamená příjem prostřednictvím rozpočtového určení daní ve výši přes pět milionů, pro středočeské obce pak přes dvanáct milionů korun,“ nabídl Kovács údaje o očekávaných přínosných dopadech akce přímo na region. „Dali jsme si za cíl přinést do regionu aspoň 10 procent těchto tržeb – tedy částku vyšší než 100 milionů korun,“ poznamenal.

Ilustrační foto
Čísla to říkají tvrdě: u maturity se hodně Středočechů přepočítá

České prostředí vyhrálo nad Vídní

S ujištěním že středočeská očekávání nejsou nadnesená, přišel promluvit k zastupitelům manažer značky Harley-Davidson pro vztah se zákazníky Travis Burton. „Harley Davidson organizuje v příštím roce pouze dvě akce celosvětového významu. V domovském městě Milwaukee pro Severní Ameriku – a v Praze pro zbytek světa,“ upozornil. A jedním dechem připomněl, že s očekáváním, že Česká republika má jezdcům co nabídnout, dostalo naše hlavní město přednost, když se v závěrečném kole volby místa konání akce vybíralo mezi ním a Barcelonou, Vídní či Hamburkem. Podotkl, že pro motorkáře není problém dojet si na všechna zajímavá místa.

Rovněž Jaroslav Vavřina z organizačního týmu společnosti Klasik Moto potvrdil, že cílem akce je nenechávat účastníky jen v pražském centru oslav. „Naši hosté nikdy nemůžou stihnout projet vše, co jim nabídneme. Naším společným cílem je, aby odjížděli s pocitem, že se k nám ještě musí vrátit,“ prohlásil.

Krajský úřad Středočeského kraje v Praze.
Kraj chce dál přispívat k ochraně škol, ale také posílit bezpečnost radnic

Pochybnosti jako na Lipně

To, že motorkáři přijedou opakovaně (a znovu už jako individuální turisté třeba i s rodinami), by velmi prospělo regionálním podnikatelům. Jejich podporu zastupitelům potvrdila Irena Bartoňová Pálková, viceprezidentka Hospodářské komory ČR. Blíže k ekonomickému přínosu akce pohovořil Ondřej Špaček ze společnosti KPMG, která pro organizátory připravila analýzu dopadu na regionální cestovní ruch a veřejné rozpočty. Vyjádřil pochopení pro obavy skeptiků – čísla však z jeho pohledu hovoří jasně. Podle něj jsou Středočeši nyní v podobné situaci, jako byli před časem Jihočeši, když pochybovali o přínosu záměru zřídit Olympijský park Rio–Lipno 2016. I tam auditoři z KPMG předem posuzovali očekávané dopady, přičemž dospěli k číslům představujícím jasné doporučení. Skutečnost pak potvrdila, že rozhodnutí „ano“ bylo správné.

Očekávaný přínos motorkářské akce v Praze pro veřejné rozpočty v České republice je podle KPMG 510–550 milionů korun; z toho přímo do rozpočtů kraje a obcí ve Středočeském kraji lze očekávat příjem kolem 18 milionů (zde se jedná o Kovácsem zmiňovaný součet pět pro kraj plus dvanáct pro obce). Ovšem je ještě třeba přičíst hlavní efekt akce ve formě marketingové kampaně, která osloví velice cenné cílové skupiny možných turistů. Přiláká lidi, kteří nemají hluboko do kapsy, jsou zvyklí užívat si života – a nerozpakují se pustit chlup, když párty rozjedou na plný plyn. 

Jednoznačně pro se v té souvislosti vyslovila ředitelka Středočeské centrály cestovního ruchu Nora Dolanská. „Oslavy 115. výročí značky Harley-Davidson jsme zařadili mezi naše priority pro rok 2018, protože nám přináší možnost představit naše turistické produkty prostřednictvím dlouhodobé a cílené kampaně a pracovat na svém cíli zvýšit počet přenocování v kraji,“ konstatovala.

Že je spolupráce míněna vážně, potvrzuje už nyní pohled na webové stránky pořadatelů akce. Střední Čechy jsou tam vidět – a tím to zdaleka nekončí. Již jsou navrženy trasy vyjížděk do středních Čech i místa akcí doprovodného programu v zajímavých středočeských lokalitách – třeba v podobě výprav za technickými památkami nebo návštěvy muzea vojenské techniky v Lešanech – a tyhle údaje nebudou určeny jen účastníkům pražských oslav. Dostanou se k členům klubů značky po celém světě prostřednictvím magazínu, pravidelných newsletterů i sociálních sítí.

Ilustrační foto
Krajské granty rozdělí přes 400 milionů korun

Návrh ubrat nezískal podporu

Finanční podporu prosazenou hlasy zastupitelů ANO, ČSSD a KSČM nejhlasitěji kritizuje ODS. Někdejší radní Martin Kupka se vyjádřil jasně: deset milionů z peněz daňových poplatníků je moc – zvláště za situace, kdy se v kraji dá odhalit akutní potřeba peněz prakticky kdekoli, kam se člověk podívá (a mimo to: samotná motorkářská akce v Praze má být podle všech dostupných informací zisková). 

Připojil se i další bývalý radní z řad ODS Jan Skopeček. Společně upozornili, že třeba krajský fond sportu, volného času a primární prevence nabízí pro grantové programy jen 25 milionů korun – pro celý kraj a na celý rok – a přitom je často jedinou šancí malých sportovních klubů a zájmových spolků získat jakoukoliv veřejnou podporu vůbec. A třeba i vlastní příspěvkové organizace kraje v oblasti školství hospodaří s citelně napjatými rozpočty. S voláním po „rozumné“ podpoře a s návrhem snížit částku na čtyři miliony nicméně Kupka nepochodil. Požadavek ODS, aby se šest milionů „ušetřilo“ na podporu školství, nezískal při hlasování podporu.

Bývalý dlouholetý starosta Kutné Hory Ivo Šanc (STAN) zase před hlasováním zastupitelů upozornil, že se s příjezdem davů návštěvníků na motorkách počítá právě v době, kdy je město beztak zaplněno návštěvník natolik, že si tihle hosté ani nebudou mít kam dojít na WC. To hejtmanku Jermanovou řídící jednání nadzdvihlo natolik, že vzápětí mírnila svá slova. Prohlásila totiž, že pokud Kutná Hora o návštěvu motorkářů nestojí, klidně může být z tras vyjížděk vyškrtnuta. Někdejší radní ze STAN Martin Macháček pak dokonce upozorňoval, že zvolená forma poskytnutí peněz by se mohla dostat do křížku s paragrafy. I v jeho případě hejtmanka zavrtěla hlavou; Macháčka vyzvala, ať své námitky řeší v rámci kontrolního výboru zastupitelstva. 

Výhrady opozice i fakt, že samotná Praha zatím na podporu akce nedala ani korunu, náměstek hejtmanky Kovács komentoval slovy, že střední Čechy nejsou v pozici hlavního města, kam turisté přijedou sami od sebe. „My musíme investovat a přízeň turistů si odpracovat,“ uvedl jako argument, proč poskytovanou dotaci nelze snížit.

Ilustrační fotografie.
Vysvětlení ke krajskému rozpočtu brzy najdou zájemci na webu

O propagaci se dál jedná

V zastupitelských kuloárech Deník zaznamenal i kritickou operaci s čísly: deset milionů korun děleno ohlášenými sto tisíci návštěvníky… Není stovka na hlavu poněkud příliš za informaci, že za Prahou jsou i střední Čechy, kterými ten, kdo přijížděl na motorce, beztak musel projet? Odpověď na veřejně nevyslovenou otázku ovšem zazněla přímo v jednacím sále: jde o peníze na propagaci atraktivit kraje prostřednictvím informačních kanálů harleyářů účinně oslovujících příznivce značky po celém světě (a to včetně těch, kteří se v Praze v červenci neobjeví). 

Informace zveřejňované motocyklovou značkou ve svém magazínu, v rámci novinek rozesílaných e-mailem, šířených prostřednictvím sociálních sítí i dalšími kanály bude hejtmanství moci ovlivnit, naznačila ve čtvrtek Frintová. „Podrobný marketingový plán propagace kraje bude ve spolupráci mezi krajským úřadem a organizačním týmem oslav připraven počátkem roku 2018,“ konstatovala. Místa, která motorkáři navštíví, se navíc objeví i ve zpravodajství o akci také v běžných médiích.

Překvapivě se ovšem mezi kritickými hlasy neobjevilo moc námitek, že průjezd očekávaných desítek tisíc motocyklů středními Čechami zřejmě na začátku letních prázdnin citelně umocní dopravní kolaps, který v době kolem červencových státních svátků nastává každoročně. Pokud by však v létě nastaly větší problémy s průjezdností, či by snad dokonce došlo k vážnější nehodě nebo k jinému maléru, lze očekávat, že s poukazem na to, co kraj „pořídil“ za deset milionů korun, jistě někdo vyrukuje.

Oslavy 115. výročí značky Harley-Davidson v číslech:
- Očekávaný počet hostů: 100 000
- Počet motocyklů: 60 000
- Počet fanoušků Harley-Davidson na sociální síti Facebook: 7,6 milionu
- Počet členů klubu vlastníků Harley Davidson (H.O.G.) v Evropě: 120 000
- Typický návštěvník: 30–50 let, na sraz přijíždí ve skupině, ekonomicky aktivní, má vysoký disponibilní příjem a je připraven utrácet
- Očekávaná celková útrata za zboží a služby v České republice: 1,15–1,25 miliardy korun
- Až 94 procent příjmů plyne od zahraničních návštěvníků (jedná se tedy o nenahraditelné příjmy)

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje (podle údajů KPMG a organizátorů akce)

Nové jízdní řády Českých drah, které budou platit od neděle, představili v pondělí na tiskové konferenci v Praze ředitel pražské organizace Ropid Petr Tomčík, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Petr Tomčík a regionální obchodní ředitel
Nové vlaky, více spojů, lepší přestupování. Přichází nový jízdní řád