Společně představili změny, které již od neděle přinese platnost nových jízdních řádů. Pro cestující jde o příznivé sdělení: již od 10. prosince vyjedou zcela nové vlaky. Takové, které vylepší spojení mezi různými středočeskými oblastmi, ale především zlepší jak cestování z regionu do metropole, tak i naopak – včetně nočních návratů Středočechů, kteří do Prahy vyrážejí za kulturou (či cest flamendrů, kteří si do hlavního města zajeli za zábavou).

Víkendový rozjezd v půl třetí

Novinka, která dostala označení „noční víkendový rozjezd“, představuje jednu z nejviditelnějších změn. Klíčovým časem je půl třetí ráno, kdy se o víkendových nocích, o sobotách i nedělích, budou z pražského hlavního nádraží rozjíždět vlaky do všech zásadních směrů: na Kladno, do Kolína přes Nymburk i Český Brod, do Berouna, Benešova, do Kralup nad Vltavou i do Mělníka. Ano, spousta lidí tuhle novinku nejspíš neocení – je to čas, kdy jsou pravidelně v kanafasu. Pro ty, kteří důvěrně znají překotné kvaltování, aby stihli poslední vlak odjíždějící půl hodiny po půlnoci, však tyto spoje mohou znamenat hotové požehnání.

Kratší intervaly, lepší přestup

Vítané mohou být také další změny zanesené do nového jízdního řádu. Na začátcích a koncích přepravních špiček i během večera se na lepší spojení mohou těšit zvláště pasažéři jezdící po tratích mezi Prahou a Kolínem, Nymburkem, Berounem a Benešovem, ale i na spojnici Poříčany–Nymburk. K novinkám patří více přímých vlaků z Prahy do Mělníka a ranní spěšný vlak z Mladé Boleslavi do Prahy; nově je zaveden také noční vlak na trase Praha–Rudná u Prahy–Beroun.

Zkracují se intervaly mezi vlaky na tratích Slaný–Kralupy nad Vltavou, Zadní Třebaň–Liteň a Praha–Vrané nad Vltavou–Čerčany i Praha–Vrané nad Vltavou–Dobříš. Linka Hostivice–Středokluky se prodlužuje, čímž se po 13 letech vrací pravidelný vlakový provoz do Tuchoměřic a Noutonic. „Přibývají také nové turistické spoje,“ upozornil Goliáš, že na co se mají těšit i víkendoví výletníci.

Krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO) ocenil, že se také podařilo zlepšit přestupní vazby. „Příkladem může být spojení z Kladna do Prahy přes Hostivici. Nově jsme upravili přípoje v Hostivici, aby osobní vlaky na Zličín, Smíchov a hlavní nádraží navazovaly na rychlíky a spěšné vlaky od Kladna,“ vysvětlil Petrtýl. Praktické dopady? Jízdy z Kladna na Smíchov se zrychlí – a vlastně se zlepší přestupy z Hostivice na všechny směry; včetně tratí do Rudné i Středokluk, stejně jako směrů na Kladno, Smíchov a Zličín i Dejvice a Veleslavín.

Změny zanesené do již vytištěných jízdních řádů považuje šéf IDSK Procházka za hotovou věc, i když vlastně ještě závisejí na úterním hlasování středočeských zastupitelů. Ti v rámci schvalování rozpočtu musí potvrdit navýšení objednávky veřejné dopravy o 4,4 procenta, což proti loňsku znamená vyšší náklady o 70 milionů korun. Celkem má kraj za objednané vlaky zaplatit 1,3 miliardy korun – přičemž České dráhy ve středních Čechách ujedou téměř 16 milionů kilometrů. Takzvaných vlakokilometrů, abychom byli přesní. A jsme-li už u té preciznosti: má jich být 15,984 milionu.

Středočeši byli první v republice

O tom, že krajští zastupitelé objednávku odsouhlasí v připraveném rozsahu, Procházka nepochybuje. Deníku řekl, že věc schválila rada kraje už dávno, dokonce již v dubnu – jako první z krajů v celé republice. „Měli jsme tak dostatek času vyladit s Českými drahami všechny detaily platnosti nového jízdního řádu,“ konstatoval.

Hlavní město Praha zvyšuje objednávku vlaků o 4,2 procenta – čili také navyšuje částku, kterou za to zaplatí. Pražské peníze už jsou přitom na cestě: tamější zastupitelé schválili příspěvek na provoz železnice ve výši 850 milionů korun již ve čtvrtek. Po Praze vlaky Českých drah ujedou přes pět milionů kilometrů. Opět v rámci přesnosti: 5,191.

„Pražské“ jízdenky v dalších oblastech

Právě od neděle se také rozšiřuje takzvaná integrace vlaků v oblasti Kolínska, Kutnohorska a Benešovska. Znamená to, že se pasažérům nabídne možnost využívat jízdní doklady Pražské integrované dopravy (PID), které cenu neurčují podle ujetých kilometrů, ale podle počtu překonaných pásem a podle doby strávené v dopravních prostředních (a to i různých dopravců; včetně přestupů mezi vlakem a autobusem). Díky možnosti využít předplatní jízdenky to může být výhodné zvláště pro pravidelné cestující. A pro držitele pražské Lítačky se cestování do hlavního města ještě dále zlevní. Zatím je doklady PID možné koupit jen někde; rozšíření této možnosti na všechny pokladny v regionu zůstává v jednání. Nově do systému PID přibývá 76 stanic a zastávek.

Právě předplatní kupony PID budou alespoň zpočátku asi využívány častěji. „Na zastávkách zatím ještě nejsou oznamovače jízdenek pro jednotlivou jízdu,“ připustil ředitel Procházka. S dodatkem, že věc je předmětem intenzivního řešení. „Pokud by chtěli cestující jet na jízdenku pro jednotlivou jízdu z regionu do Prahy, prodají jim je pokladní například v Kolíně, Kutné Hoře, Velimi, Pečkách, Olbramovicích, Sedlčanech nebo ve Velkém Oseku. U těchto jízdenek si tak může cestující přesně zvolit začátek jejich platnosti,“ doplnil Procházka.