Zájem se hodně liší

Jak důležité je podporovat přesun dojíždějících lidí ze silnic na koleje, dlouhodobě zdůrazňuje i hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Uplatňují se nejen hlediska dopravní či ekologická, ale třeba i personální. Veřejné dopravě chybí lidé – a tak v záměrech plánovačů může hrát roli i fakt, že jeden strojvůdce dokáže odvézt desetkrát více lidí, než je v možnostech řidiče autobusu. To se může jevit zajímavě zvláště na trasách do Prahy od Kladna, Mělníka či Neratovic, kde pasažéři nyní dávají přednost autobusům. Logicky: jsou rychlejší. Modernizace by to však mohly změnit: připravuje se elektrifikace tratí do Kladna, Všetat a do Berouna přes Rudnou.

Některé tratě s elektrickým provozem však už balancují na příslovečné hraně. I když by v ranních a odpoledních špičkách bylo žádoucí zvýšit kapacitu, vysoká vytíženost tratí neumožňuje doplnit nové vlaky – a nedaří se ani přidávat nové vozy. Jako jediné řešení, které by mohlo pomoci již nyní přetíženým úsekům Běchovice – Libeň, Zeleneč – Horní Počernice a Roztoky – Podbaba (kvůli nimž cestování do Prahy od Českého Brodu, Lysé nad Labem i Kralup nad Vltavou není komfortní), se rýsuje pořízení nových vysokokapacitních elektrických jednotek.

Ilustrační foto.
Přístup k dotacím mají usnadnit informace z Bruselu

Každodenní problémy

Rostoucí oblibu vlaků však mohou ohrožovat nečekané výpadky. Třeba ve čtvrtek ráno se vlaky na lince S33 po šesté ranní zastavily na pomezí Mladoboleslavska a Mělnicka, v úseku Skalsko – Mšeno, a to kvůli kamenům spadlým na trať, a již od noci na úterý se táhne série omezení kvůli neplánované rekonstrukci trakčního vedení u vršovického nádraží. Tato opatření, zahrnující i odklony vlaků a rušení teprve v prosinci nově zavedených spojů z Říčan, se dotýkají linek S8, S9 a S88.

V uplynulých týdnech se navíc neplánovaná omezení provozu objevovala opakovaně – a ne vždy bylo na vině jen zimní počasí. Závady – včetně těch, jež vyřadily z provozu klíčové železniční uzly v pražských Vršovicích či Čakovicích a měly i vážné dopady na příměstskou dopravu – přinášely neplánované omezení až nečekaně často. Analýza Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy ukazuje, že v lednu se na vytížených „elektrických linkách“ v okolí Prahy, tedy S1, S2/22, S4, S7 a S9 omezení týkala v průměru deseti vlaků denně. Šlo jak o úplné výpadky či zkrácení trasy nebo odklony, tak i o vypravení vlaku jen v poloviční délce. Sto osmdesát dva z celkem 304 problémů postihlo linku S7 do Berouna.

Memorandum o spolupráci při řešení problémů souvisejících se zaměstnáváním cizinců v průmyslových zónách podepsali v úterý 27. února 2019 hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) a ministr vnitra ČR Jan Hamáček (ČSSD).
Zklidnit cizince Hamáček chce jako ministr i táta

Příměstská doprava na linkách S

* Obliba vlaků:
- Devadesát procent cestujících na linkách S mířících ze Středočeského kraje do Prahy přepravují „elektrické linky“ lákající pasažéry, jejichž počty vytrvale stoupají, především krátkými intervaly (ve špičce 15 minut) a standardem jednotek CityElefant; jde především o linky od Českého Brodu, Čelákovic, Kralup nad Vltavou, Berouna a Benešova
- Pomalejší rozvoj zažívají „motorové linky“ například od Všetat, Vraného nad Vltavou nebo Nučic –jednokolejné a neelektrifikované tratě nabízejí menší rychlost a nižší spolehlivost
- Velké rozdíly mezi oběma typy tratí potvrdil denní nástup cestujících do Prahy, zjištěný při průzkumu loni v říjnu: Čelákovice (12,2 tisíce obyvatel): 2003 lidí; Neratovice (16,2 tisíce obyvatel obyvatel): 512 osob

* Nejvytíženější tratě:
- Český Brod – Praha: větší zátěž od stanice Úvaly, extrémní ve špičce v úseku Praha-Běchovice – Praha-Libeň
- Lysá nad Labem – Praha: větší zátěž od zastávky Čelákovice-Jiřina, extrémní ve špičce v úseku Zeleneč – Praha-Horní Počernice
- Kralupy nad Vltavou – Praha: větší zátěž od stanice Libčice nad Vltavou, extrémní ve špičce v úseku Roztoky u Prahy – Praha-Podbaba
- Strančice – Praha: větší zátěž v úseku Říčany – Praha-Vršovice
- Řevnice – Praha: větší zátěž v úseku Černošice-Mokropsy – Praha-Smíchov

Zdroj: Regionální organizátor Pražské integrované dopravy

Ilustrační foto.
Víkend nabídne výlet do minulosti i masopustní reje