Třeba na Nymbursku se cyklistů dotýká nejsledovanější projekt letošního roku v regionu. Tedy stavba lávky přes Labe v Nymburce, která by se měla začít využívat koncem letošního září. Ta bude sloužit jak cyklistům, tak pěším. Právě pro cyklisty to bude znamenat výraznou změnu. Na lávku se totiž přesunou právě z nedalekého úzkého kamenného mostu, kde hrozilo nebezpečí úrazu. Cyklisté zde brzdili plynulost a rychlost provozu, což nesli s nelibostí motoristé.

Radost mohou mít cyklisté ještě z jednoho labského projektu. „Před několika týdny byla zprovozněna nová, a na rozdíl od té předchozí také bezbariérová lávka u zdymadla, kterou mohou cyklisté využívat,“ uvedla mluvčí nymburské radnice Pavla Kukalová.

V Kladně naproti tomu letos chystají cyklostezky i servis pro kolaře, nicméně do schválení rozpočtu se k těmto počinům ještě vedení města vyjadřovat nechce. „V návrhu jsou jak nové úseky cyklostezek, včetně různých návrhů na majetková vypořádání pozemků pro tyto cyklostezky. Pořídit chceme i nové stojany na kola. Jak ale bude vypadat finální návrh a co přesně se letos zrealizuje, zatím odpovědět neumím,“ sdělila mluvčí kladenské radnice Lenka Růžková.

Ve Slaném pak chtějí připravit šest stojanů na kola vyrobených z kmenů stromu. Budou umístěny na dětská hřiště nebo sportoviště. Výstavbu nových cyklostezek pro tento rok město v plánu nemá. Plánovaný je ovšem projekt značení cyklotras, který by měl být hotov ve druhé polovině roku.

V Berouně mají už od přelomu roku k dispozici cyklověž u nádraží. Králův Dvůr pak chtěl původně stavět cyklostezku, nakonec k tomu ale nedojde. „V současné době nemáme žádný projekt. Původně jsme měli v plánu výstavbu cyklostezky do obce Trubín, ale její současné vedení odmítlo na tomto projektu spolupracovat,“ uvedl starosta Petr Vychodil.

Starosta v této souvislosti dodal, že budovat cyklostezku, která skončí v půlce pole na hranici obce Trubín, nemá smysl. Město se proto letos zaměří na přípravu projektu výstavby nové lávky přes řeku Litavku v prostorách u bývalé cementárny a zámku.

Na Rakovnicku není žádná cyklostezka, která by měla být letos nově otevřená, avšak hned dvě by se mohly ještě v tomto roce začít stavět. Jednou z nich je první etapa cyklostezky z Lubné do Rakovníka, která je v režii Lubné. Zhruba dvoukilometrový úsek vyjde na 16 milionů korun. Obec už má vydané stavební povolení. Druhá je cyklostezka z Kněževsi na okraj katastru Rakovníka, kde se napojí na cyklostezku z Olešné. Měla by měřit čtyři kilometry. „Pokud bychom dostali dotaci, záměr by byl začít někdy na podzim v katastru Rakovníka,“ informovala starostka Kněževsi Alena Králičková.

Město Mladá Boleslav v letošním roce nemá v plánu otevření nové cyklostezky. Výstavba dvou cyklostezek, s nimiž se začalo v loňském roce, totiž došla už loni do zdárného konce. Jedna z nich je na třídě TGM, druhá pak vede kolem supermarketů Lidl a Albert. „Měla by se však letos ve spolupráci se Škoda Auto zahájit výstavba cyklostezky u dálnice D10. Tento projekt nám poněkud vázl na výkupu pozemků, nakonec se ale vše povedlo,“ popsala mluvčí boleslavského magistrátu Šárka Charousková. Kromě toho v Mladé Boleslavi letos chtějí zlepšit zázemí pro milovníky kol. Průběžně plánují přidávat další stojany.

Naproti tomu město Votice na podzim možná začne stavět jednu, nebo dokonce dvě cyklostezky. První povede z centra města k vlakovému nádraží na Beztahově, druhá by pak měla využít drážní těleso v úseku Votice – Olbramovice, které se uvolnilo přeložením trati při budování železničního koridoru. „Máme na obě stavby požádáno o dotace, ale bez toho, abychom je obdrželi, nezačneme. Pokud podporu získáme, máme v rozpočtu 8 milionů na spoluúčast a můžeme začít,“ vysvětlil votický starosta Jiří Slavík s tím, že by se to týkalo spíš cyklostezky na bývalé trati, protože pro komunikaci k nádraží bude potřeba ještě dohoda s krajem, podél jehož silnice má stezka vést.

Kolín má připravený projekt na cyklostezku v ulicích Benešova a Masarykova, tedy od Modrého bodu na sídliště a dál k Vodnímu světu. Tento záměr je rozpracovaný nejvíce, nicméně podle místostarosty Michala Najbrta město v této chvíli žádá o dotaci, kde jsou dost specifické podmínky. Letos se tedy výstavba patrně ještě neuskuteční, spíše příští rok. Dlouhodobě se plánuje i cyklostezka v Havlíčkově ulici, ale tam se jedná s majiteli více než sto pozemků, takže je to běh na ještě delší trať než v případě Benešovy ulice.

Stavbu cyklostezek chystá do budoucna i hejtmanství. Během šesti let by mohly v kraji přibýt cyklostezky za 600 milionů korun.

Cyklisté by se měli dočkat 104 kilometrů nových stezek – ať už díky prodloužení současných tras, nebo vybudování zcela nových úseků. V řadě případů se mají objevit v blízkosti populárních středočeských řek – Vltavy, Labe, Berounky i Sázavy. V plánech však nechybí ani nová cyklistická propojení středočeských oblastí s hlavním městem. Některé začne kraj stavět už letos.