Cestovat autobusem poháněným CNG (který lze nejsnáz poznat podle nápadného hrbu na střeše), už pro Středočechy není ničím neobvyklým nejen v rámci městské hromadné dopravy, kde se s jejich nasazením začínalo; dnes už tyto stroje běžně zajišťují spojení i mezi regiony a Prahou.

Tohle palivo, často označované za ekologičtějí alternativu jak benzinu a nafty, tak plynového pohonu LPG, se ale tlačí se ale i do nákladní dopravy. Začalo to u dodávek určených pro městský rozvoz zboží i zásilek a specializovaných vozidel pro městské komunální služby – CNG však proniká do kamionového sektoru.

I přesto, že se pozice dieselových motorů zdá v dálkové dopravě neotřesitelná – a nejeden kamioňák se představě, že by měl řídit tahač na plyn, přímo vysměje. Vysvětlí, že on přece jezdí pořádné štreky – žádné trasy v řádu desítek kilometrů, pro něž by se plynové auto mohlo hodit. A nadto potřebuje siláka, pořádného tahouna; ne „kozla“ s omezeným výkonem.

Učte se od profesionálů! Tak zní název kurzů první pomoci včetně neodkladné resuscitace, které středočeští záchranáři nabízejí veřejnosti.
Záchranáři naučí zájemce pomáhat zraněným. Tentokrát se zaměřením na silnici

CNG vak může sloužit – a také skutečně slouží – i v tahačích, ukazují zkušenosti logistické a spediční služby DB Schenker, která vybudovala plnicí stanici ve svém areálu v Rudné na Praze-západ na podzim roku 2015. S tím, že zařízení bude (jak u vlastních aut, tak i pro další partnery) určeno především pro obnovovanou flotilu osobních vozidel – avšak postupně přecházejí na plyn i dodávky a větší rozvozová vozidla pro městskou logistiku v metropoli. Firma se nicméně rozhodla jít dál: otestovat také kamiony poháněné CNG.

Výsledky předčily očekávání, pochlubil se nyní výsledkem ředitel Tomáš Holomoucký. „Počítali jsme s dojezdovou vzdáleností do tří stovek kilometrů,“ konstatoval. Zkušenost z posledních let však přinesla příznivá – a hlavně dlouhodobě platná zjištění: i přes nižší užitnou hmotnost se tyto tahače osvědčily.

Ilustrační foto.
Kraj nově chystá čtyři větší opravy silnic. Hlavně kolem Prahy

„V testovacím režimu scanie jezdily na silnicích v okolí hlavního města a na trase do Pardubic; na plnou nádrž ujely až 450 km,“ připomněl Holomoucký údaj pro průměrnou spotřebu 28–30 kg/100 km. Závěr je jednoznačný: tahače s tímto palivem budou zařazovány do běžného vozového parku. Byť nákladní vozidla mezi 12 až 16 tunami poháněná CNG jsou v Evropě stále považovány za poměrně „nedostatkovém zboží“.

Argumentem přitom zdaleka není pouze snižování emisí oxidu uhličitého či omezování objemu oxidů dusíku, přičemž se navíc neuvolňují karcinogenní látky. CNG v nákladní dopravě se prý vyplácí nejenom podle ekologů, ale i z pohledu účetních. Pořizovací náklady jsou srovnatelné s vozidly poháněnými naftou – a pak následují už jen pozitiva. Provozní náklady jsou nižší o desítky procent, za vozidla na CNG se navíc neplatí silniční daň. „Státem garantovaná snížená spotřební daň platí až do roku 2020,“ připomněl ředitel Holomoucký.

O kamiony na stlačený zemí plyn se zajímají i další firmy. Známá svým zájmem o toto téma je zvláště společnost Santa-Trans rozvážející nápoje značky Kofola.

Cestování veřejnou dopravou mají zpříjemnit aktuální informace.
Cestování veřejnou dopravou zpříjemní nové ukazatele za miliony