Ocenil současně, že ministr Martin Kupka (ODS), který jednání předsedal, přiměl aktéry hovořit o jednotlivých úsecích či etapách a jejich vzájemné návaznosti zcela konkrétně. Sešli se přitom zástupci organizací a institucí, které jsou pro důležité dopravní stavby v metropolitním regionu skutečně klíčové: vedle ministerstva, Správy železnic a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) třeba i Prahy a jejího organizátora veřejné dopravy ROPID nebo Středočeského kraje a jeho správy silnic.

D0: silniční okruh kolem Prahy

V souvislosti se zmiňovaným úsekem SOKP 511 budoucí dálnice D0 neboli navazující části Pražského okruhu, kde se předběžně počítá s výstavbou v letech 2024–2027, ministerstvo dopravy před půl rokem informovalo, že se podařilo získat pravomocné územní rozhodnutí
a může začít výkup pozemků.

Nyní je podle informací Boreckého již vykoupeno 85 procent pozemků, příprava stavby pokračuje podle plánu a ŘSD předpokládá, že letos v červnu podá žádost o stavební povolení. Zadávací dokumentace stavby by v konceptu měla být připravena v červnu letošního roku – a v září hotová, připomněl Borecký.

Ilustrační foto.
Kolem Prahy se bourá nejvíc z celé republiky. A s nejhoršími následky

Ještě v září by se mělo rozjet výběrové řízení na zhotovitele. Na jaře 2024 chce mít ŘSD firmu vybranou, aby bylo možné zahájit stavbu.

Běží i přípravy stavby dalších úseků okruhu. Podle nynějších plánů by se letos mělo podařit získat stanoviska EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) pro úseky SOKP 518 (Ruzyně–Suchdol) a 519 (Suchdol–Březiněves); v roce 2024 by pak mělo dojít na totéž pro úsek 520 (Březiněves–Satalice; propojení dálnic D8 a D10).

„Plánuje se větší zahloubení těchto úseků a prodloužení tunelů. Bude vypsána architektonická soutěž na most přes Vltavu,“ tlumočil Borecký, co zaznělo na jednání u ministra Kupky. „Etapa 520 směřuje k tomu, že bude realizována tunelovou variantou,“ konstatoval – což potvrzuje dřívější informace: přednost má dostat tunelové, i když dražší, řešení.

Hlavní tahy v návaznosti na okruh

Na dobudování Pražského okruhu navazují i další stavby na silnicích první a druhé třídy. Mimo jiné se chystá přeložka I/12 za Prahou (zhruba Běchovice–Úvaly) vyhýbající se odklonem na jih Běchovicím, Újezdu nad Lesy i Úvalům, jejíž příprava je oproti úseku SOKP 511 zpožděna asi o půl roku.

Tato stavba má nyní pravomocné územní rozhodnutí – a právě se vytváří dokumentace pro stavební povolení. Výkup pozemků má začít už teď v únoru. Letos v dubnu pak bude podána žádost o změnu územního rozhodnutí – a ještě koncem letošního roku by mělo dojít na podání žádosti o stavební povolení.

Oprava děr na silnici. Ilustrační foto.
Silnice začaly být samá díra. Dočasně to řeší opravy za studena

Připravuje se také několik významných staveb na silnicích druhé třídy. Pro úsek Úvaly–Říčany na II/101 byla žádost o územní rozhodnutí podle informací Boreckého podána již v srpnu 2020; s jeho vydáním se počítá letos.

A středočeský radní, který donedávna starostoval právě v Úvalech, připomíná, že v centru pozornosti je i navazující část silnice číslo 101 na sever od jeho bydliště: připravuje se inženýrská činnost na úsek Mstětice–Úvaly.

V trase „staré boleslavské“ II/610 Borecký připomněl chystanou realizaci středočeské přeložky, což by se mělo odehrát koordinovaně s etapou SOKP 520. V případě silnice II/240 („kralupského směru“ od Prahy na sever) se pracuje na všech třech etapách. Zde Borecký shrnuje aktuální stav do dvou vět: „Čeká se na vydání krajských zásad územního rozvoje. Na druhé i na třetí etapě běží odvolání proti vydaným územním rozhodnutím.“

Na železnici VRTky i dráha do Kladna

- Rekonstrukce Masarykova nádraží v Praze se blíží – letos v květnu bude zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby a pokud se Správě železnic (SŽ) podaří soutěž ještě letos dokončit, začala by samotná stavba, která potrvá zhruba tři roky

- Trať Výstaviště–Dejvice: SŽ nadále plánuje realizaci v letech 2025–2029; v úseku Dejvice–Veleslavín by se měl stavět tunel, přičemž se stále získávají stanoviska různých úřadů (a letos v březnu by SŽ chtěla podat žádosti o zahájení procesu EIA a o vydání územního rozhodnutí)

- S ohledem na komplikace v dalších úsecích Veleslavín–Ruzyně Ruzyně (s odbočkou na Letiště Václava Havla) a dále na Kladno nemusí být jisté dokončení celé tratě k prosinci 2029; termín je přitom zásadní pro Středočeský kraj i Prahu, protože budou vzhledem k vypršení platnosti desetiletých smluv s Českými drahami nově soutěžit zakázky pro železniční dopravce (a byl by problém vysoutěžit pro tuto trať plánované velkokapacitní elektrické vlaky pro 400 osob, které by zde pak nebylo možné provozovat)

- Vysokorychlostní trať od Prahy na východ VRT Polabí (úsek Běchovice–Poříčany, kde pak budou navazovat další úseky) má být podle nynějších předpokladů realizována do roku 2030; nyní se dokončuje se dokumentace EIA a také se čeká na projednání aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje

- U vysokorychlostní tratě směr Ústí nad Labem a Drážďany, tedy od Prahy na sever, se pro Podřipsko (kam patří celá středočeská část) připravuje i za spolupráce se sdružením obcí
a spolků Koridor D8 zpracování krajinného plán.

Zdroj: Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy