Rozměrné nákladní soupravy by však podle Štěpánka mohly být přepravovány ve Středočeském kraji po železnici. To je podle něj řešení, které by ulevilo lidem na Spořilově dlouhodobě obtěžovaných hlukem, prachem, zplodinami i vibracemi – a nestalo by se tak na úkor obyvatel Středočeského kraje, které je podle starostových slov třeba před nepříznivými vlivy kamionové dopravy chránit rovněž.

S návrhem, že nejméně do dostavby jihovýchodního úseku 511 na Pražském okruhu by pro přepravu kamionů mohl být využit systém RoLa, se již Štěpánek obrátil na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Tento způsob transportu po železnici je známý nejen ze zahraničí; na přelomu tisíciletí v době výstavby dálnice D8 sloužil k přepravě kamionů mezi Lovosicemi a Drážďany. Zda by se tento systém mohl uplatnit i v okolí metropole, je však tématem pro další debaty; v pátek se Deník spíše než s nadšením setkal s opatrnou nedůvěrou.

Zákazu vjezdu kamionů delších než 12 metrů schválili pražští radní v minulém týdnu. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), k jehož kompetencím patří o oblast dopravy, vysvětluje, co bude následovat: magistrát do dvou měsíců připraví podklady – a následně padne rozhodnutí na ministerstvu dopravy. Praha doufá v potvrzení svého postoje, naopak Středočeši i představitelé dopravců očekávají zamítavá stanovisko. Jak vše dopadne, by mohlo být zřejmé někdy kolem přelomu roku.

Představitelé metropole i Středočeského kraje a radnic zvláště na Říčansku trvají na svém – s tím, že jedněm i druhým nejde o nic jiného než o hájení zájmů svých občanů. Na zákazu Praha trvá, naopak region za hranicí metropole jej zásadně odmítá v obavě z naprostého kolapsu na silnicích i z ohrožení bezpečnosti.

I přes podporu pro zákaz vjezdu kamionů Štěpánek také po státu požaduje, aby kvůli ochraně zdraví lidí žijících v okolí finančně přispěl Praze na uskutečnění projektu zakrytí Spořilovské ulice. K tomu Úřad vlády ČR Deníku sdělil, že návrh byl předán k posouzení ministerstvu financí.