Buď ze speciální místnosti vybavené kamerami, mikrofony a monitory pro videokonferenci – nebo i přímo z domova: z vlastního počítače, tabletu nebo i chytrého mobilu. Občan se spojí se službou na krajském ředitelství, která přijme jeho informace a předá je dalším policejním pracovištím.

Komunikace z bezpečné místnosti

Během pilotního provozu s omezenou provozní dobou, který loni trval od února do konce roku, nevyužili výhod spojení na dálku jen jednotlivci. Pomocí systému Pol Point se uskutečnilo šest desítek kontaktů, sdělila Deníku mluvčí středočeské policie Vlasta Suchánková. S upřesněním, že šlo o výslechy, podání vysvětlení i oznámení skutků.

Jde ale o oznámení, jež „snesou odkladu“; tradiční tísňovou linku 158 Pol Point nenahrazuje. „V 25 případech občané navštívili zřízené terminály, v 35 případech využili softwarového klienta,“ uvedla Suchánková. K rozvoji distančních jednání s policií přispěly i zkušenosti s opatřeními proti šíření koronaviru.

Terminálem se rozumí třeba speciální místnosti, vybudované v rámci policejních stanic nebo v blízkosti služeben městských a obecních strážníků. Ty jsou označované jako bezobslužné, protože občan po vstupu rovnou může komunikovat s policistou ve středočeské centrále na pražské Zbraslavi. Další terminály fungují na městských či obecních úřadech. Jako „poloobslužné“, kdy také jde o samostatnou místnost, avšak zařízení zprovozní pověřený pracovník úřadu; k dispozici je tedy jen v úředních hodinách).

Po prvním kontaktním místě zřízeném před rokem v Karlštejně na Berounsku rychle přibyla další. Už jich je 11 – a další se chystají. Ty bezobslužné mimo jiné zamykají dveře pro přístup zvenčí, jakmile někdo vstoupí – aby v případě, že by to bylo zapotřebí, příchozí uvnitř zůstal v bezpečí, dokud mu nedorazí hlídka na pomoc; volný odchod je však možný vždy. Softwarový klient pak nabídne uživateli videokonferenci z vlastního zařízení připojeného k internetu. Tato forma se osvědčila i pro jednání lidí s kriminalisty z místa události, k níž vyjela hlídka.

Obojí se bude rozvíjet nadále. Středočeský systém Pol Point od počátku března přejde od zkušebního provozu k rutinnímu. A prodloužila se doba, po kterou je operátor připraven komunikovat: od osmé ranní do desáté večer (dosud se končilo ve tři odpoledne). Platí to denně: jak v pracovních dnech, tak o víkendech i ve svátek.

Z pohledu policie je také významné, že se podařilo začlenit Pol Pointy do jejích běžných struktur: nově se jedná o pracoviště s označením OPTO (oddělení příjmu trestních oznámení), které funguje jako součást integrovaného operačního střediska.

Nehovoří česky? Nevadí!

K výhodám videokonferencí patří mimo jiné usnadnění komunikace cizincům. Policisté totiž navázali spolupráci s pěti desítkami tlumočníků, které v případě potřeby není problém k videokonferenci připojit. Pro jednotlivé jazyky jich bývá více, aby se zvýšila naděje, že někdo bude zrovna k dispozici.

A výběr jazyků je solidní: albánština, angličtina, arabština, bulharština, francouzština, gruzínština, italština, maďarština, mongolština, němčina, polština, ruština, slovenština, španělština, ukrajinština a vietnamština. Navíc to není vše: aktuálně se jedná třeba i o zajištění tlumočení pro neslyšící.

Pol Pointy ve Středočeském kraji

- V zázemí policie: Čechtice, Karlštejn, Kostelec nad Labem, Lysá nad Labem, Týnec nad Sázavou, Zruč nad Sázavou (a chystá se Rožmitál pod Třemšínem)

- Na městských a obecních úřadech: Lány, Přerov nad Labem, Pyšely, Rudná, Sedlec-Prčice (a v přípravě jsou Velvary)

- Připojení na počítač si lze vyžádat zasláním e-mailu na adresu krps.polpoint@pcr.cz, v němž bude uvedeno: jméno a příjmení, číslo dokladu totožnosti (občanského průkazu nebo cestovního pasu) a předmět oznámení (tedy jaké trestné činnosti nebo protiprávního jednání se podání týká)

Zdroj: Policie ČR