Pořízení ojetiny lidé většinou důkladně promýšlejí. Svůj nový starší vůz si přece kupují nejméně na několik let! Někdo má jasně zvolenou značku i konkrétní model, jiní spíš zvažují očekávání a konkrétní potřeby, které by auto mělo naplnit, a vybírají podle toho. Jedni i druzí ovšem mají jasno: Ideálně hledají vůz téměř vonící novotou, který by nestál majlant.

Víc najetých kilometrů

Region, kde fungují automobilky, který je v rámci republiky považován za jeden z nejrozvinutějších, a navíc obklopující bohatou Prahu by se podle laických odhadů mohl jevit jako místo k nákupu snad ideální. Kde jinde předpokládat, že lidé i firmy budou obměňovat své vozy dřív – a tak lze čekat početnou nabídku mladších ojetin s nižším nájezdem kilometrů?

Omyl, ukazuje analýza Deníku rozebírající nabídku 71 tisíc aut z druhé ruky v databázích Annonce, TipCars a dalších, ať už jde o vozy nabízené přes bazary nebo prostřednictvím „občanské“ inzerce. Ve středních Čechách, kde bylo hodnoceno 4532 prodávaných vozidel, průměrný počet najetých kilometrů dosahuje 161 005. Alespoň tedy podle údajů na tachometru.

Je to o 21 452 kilometrů víc, než dosahuje průměr za celou republiku. Což je mimochodem srovnatelné se Zlínským krajem. Taková Praha s nabídkou vozů v počtu 53 991 ovšem nepřekvapí: ukazatel kilometrů v průměru nabízí hodnotu 133 891; o 5662 kilometrů pod republikovým průměrem.

Středočeská inzerce je nicméně jako celek novější: zatímco v hlavním městě průměrný rok výroby prodávaných aut Deník vypočetl na 2006 (což odpovídá i republikovému průměru), ve středních Čechách to je 2008.

Octavia kombi
Typická ojetina? Dvanáct let stará se 140 tisíci kilometry. Nejčastěji octavia

V barvách vede stříbrná

Kupující mívá plnou hlavu starostí. Jak se nenapálit a ohlídat si stav auta? Odpovídá údaj z tachometru skutečně ujetým kilometrům? Nesnaží se prodávající zamlčet vážnější havárii? Nemá vůz, který vypadá pěkně, skryté vady? A lze odhadnout, jak se asi předchozí vlastník o vozidlo staral?

To jsou otázky, na něž hledá odpovědi především. Barva často nebývá tím, na co by při rozhodování o nákupu kladl ten největší důraz – byť nejeden zákazník nakonec přizná: vlastně to byla láska na první pohled. Tak tedy: středočeské nabídce vévodí stříbrná, následována šedivou, černou a bílou.

Nabízeným modelům v kraji jasně vévodí Škoda Octavia (650 inzerátů, podíl 14 procent). Následují další škodovky: fabie (7 procent s 327 nabízenými kusy) a superby (5 procent, 203 aut). První dvě příčky pomyslného žebříčku jsou shodné i v metropoli (octavie rovněž 14 procent, fabie 10 procent) – bronzovou pozici nicméně ovládá Volkswagen Passat (4 procenta).

Ten se ostatně se 144 prodávanými kusy neztrácí ani ve středočeské nabídce: drží se v „tříprocentní“ skupině společně s Fordem Mondeo (115 aut). Nad sto kusů se zde pak ještě vyšplhaly trojková řada BMW a Fordy Focus; vozů Škoda Felicia byla k mání rovná stovka.

Nejčastější barvy bazarových aut v jednotlivých okresech najdete ZDE.

Ilustrační foto
Z dotací na silnice kraj získal stamiliony
Modrá zóna. Ilustrační foto.
Modrých čar omezujících v Praze Středočechy přibude