Týká se to alespoň větší části z nich; některá záchytná parkoviště bez obsluhy (tedy takzvaně nehlídaná) budou řidiči moci využívat zdarma, pokud doba stání jejich auta nepřesáhne 12 hodin. Dá se také očekávat, že do budoucna opět zesílí zaklínadlo „parkujících Středočechů“ při tlaku na rozšiřování zón placeného stání i do oblastí dál od centra hlavního města, což vede k vybírání ročních poplatků od řidičů bydlících v Praze.

Zdražení i na pětinásobek

Zatímco dosud lze na většině záchytných parkovišť provozovaných Prahou zanechat auto za dvacku denně (v případě odjezdu na noc; jinak cena naskakuje), od srpna hlavní město koncepci plateb na 20 parkovacích plochách P+R v hlavním městě změní. Nově zůstane na sedmi z nich prvních 12 hodin stání zdarma. Devět parkovišť bude mít denní taxu 50 Kč – platí to i pro velkokapacitní stání Letňany a Chodov s místy pro více než 600 aut či parkování v okrajových částech metropole jako jsou Černý Most či Zličín. Na čtyřech řidiči zaplatí stokorunu. To už při denním dojíždění znamená citelný zásah do rozpočtu. Nejdražší budou lokality s nejlepší dostupností cestování do centra metropole: ke stání u Kongresového centra, kde vyšší taxa platí už nyní, se připojí ještě Holešovice, Ládví a jedno z parkovišť na Skalce (s číslem 1).

Vývoj čipů využívajících diamant, ČVUT.
Vědci ze středních Čech učí svět, jak vylepšit počítače diamantem

Zachovat kvalitu a rozšiřovat

„Věříme, že dojíždějící řidiči budou mít pro změnu cen pochopení,“ konstatovala ve středu mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Právě TSK parkoviště spravuje – a podle Liškové do nich každoročně investuje kolem 40 milionů korun. Významně se na výdajích podílí budování nových parkovišť. Právě v souvislosti se zlepšováním nabídky organizace podle Liškové očekává, že ke zdražování budou mít řidiči vstřícný postoj: „Finance se využijí především na zachování kvality a dostupnosti parkovišť a návazností na MHD.“

„Rozšiřujeme jejich síť, zajišťujeme kvalitu zázemí i okolí a soustředíme se také na implementaci nových technologií,“ vypočetla mluvčí, čím se TSK v souvislosti s parkovišti P+R může pochlubit. Mimo jiné od roku 2011, kdy se cena zvedala naposledy (tehdy z 10 korun na dvacetikorunu), přibylo 1,5 tisíce parkovacích stání. Další Praha buduje – aktuálně především velký parkovací dům s 880 místy na Černém Mostě (kvůli jehož výstavbě zde naopak bylo jedno z parkovišť P+R uzavřeno). Pro příští roky pak TSK plánuje vnik nových P+R například v Čakovicích, Hostivaři nebo Podbabě. Ztráty loňského covidového roku vyčíslila organizace na 13 milionů korun.

Pěstitel Petr Hanka.
Z pole rovnou na vidličku. Pěstitele má s konzumenty propojit internetová mapa

Nové rozdělení pražských parkovišť P+R
- Tarifní zóna 0: Běchovice (98 míst), Běchovice střed (64), Braník (115), Kotlářka (186), Nové Butovice (59), Skalka 2 (78), Troja (276) – v období mimo „režim zoo“
- Tarifní zóna 1: Černý Most 2 (138 míst), Depo Hostivař (178), Chodov (692), Letňany (679), Opatov (212), Radotín (58), Rajská zahrada (91), Zličín 1 (88), Zličín 2 (66)
- Tarifní zóna 2: Holešovice (77 míst), KCP – Kongresové centrum Praha (260), Ládví (85), Skalka 1 (110)

Zdroj: Technická správa komunikací Praha