Zachování vlaků stojí tolik a tolik navíc. Teď se můžete rozhodnout: doplatíte? Částky, o nichž je řeč, však leckteré starosty asi zaskočí.

Co je levnější a výhodnější?

Přístup, který v některých venkovských oblastech asi vzedme vášně, alespoň naznačují slova středočeského radního pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého (STAN). Připomíná, že železniční tratě vznikaly kolem přelomu 19. a 20. století – a dnes je doba jiná. Autobus vyjde levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce. Navíc prý neobstojí ani argument, že vlak je ekologičtěji než autobus; to na tratích s malým zájmem cestujících, kde provoz zajišťují půl století staré dieselové mašiny, podle Boreckého není pravda.

V první řadě se ale mluví o penězích. Kilometr jízdy lokálky má kraj vyčíslený na 95–135 Kč, náklady autobusu na 40–50 Kč. Rozdíly se ještě budou do budoucna zvyšovat v souvislosti s povinným zaváděním zabezpečovacího systému ETCS (bez kterého se ani lokálky neobejdou, protože najíždějí na hlavní trať): 190–230 Kč. „Autobus pak bude dvakrát levnější, a to i po elektrifikaci,“ odkázal Borecký také na povinné zvyšování podílu bezemisní silniční dopravy.

Nerozhoduje jen vytíženost

Debaty o budoucnosti lokálních tratí se nyní vedou nad mapami vytíženosti středočeských tratí, které postihují situaci nyní i ještě před koronavirovým propadem počtu cestujících. A někde je zájem minimální. Radní připomíná trať Čelákovice–Mochov s méně než 250 cestujících za týden. „To už by nás vycházelo levněji vozit je taxíkem,“ poznamenal Borecký. S tím, že ekonomický smysl nedává provozovat tratě, kde se vlakem sveze méně než 2,5 tisíce lidí týdně.

Podle předběžných propočtů by kraj mohl náhradou lokálek autobusy ušetřit kolem 50 milionů korun ročně. Jen počet cestujících ale o změně rozhodovat nemá. Třeba pro Posázavský pacicifik by úseky kolem Českého Šternberka nebo Kácova podle čísel splňovaly podmínky pro zrušení – avšak o něčem podobném nemůže být řeč: jednak jde o výletnickou legendu, jednak je v okolí jen omezená silniční síť.

Pro vlaky vidí Borecký budoucnost tam, kde je třeba přepravovat vysoký počet cestujících; třebas i nárazově ve špičkách. Typicky na hlavních příjezdových trasách do Prahy.

Přehled využití středočeských železničních tratí - březen 2021.Přehled využití středočeských železničních tratí - březen 2021.Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje