Rušno mají i kolegové v dalších krajích. Mluvčí středočeských záchranářů Petra Homolová v pátek připomněla, že za loňský rok ošetřily posádky zdravotnických záchranných služeb v celé republice pacienty při 963 130 událostech. „Denně vyrazí zdravotníci na pomoc přibližně třem tisícům lidí,“ uvedla Homolová. Že jde v průměru o jeden výjezd za půl minuty, připomněla v souvislosti se Dnem linky 155. Právě toto číslo totiž stojí za naprostou většinou z nich. A kdy jindy slavit svátek čísla, které zachraňuje životy, než v sobotu? Konkrétně k datu 15. května?

„Letos se už podruhé Den linky 155 bohužel uskuteční kvůli protiepidemickým opatřením bez obvyklých akcí pro veřejnost,“ posteskla si Homolová. Stále není možné připravit aktivity, kdy záchranáři seznamují zájemce nejen s fungováním zdravotnických operačních středisek i celé záchranné služby jako celku, ale také s používanou technikou – a tradičně nezapomínají ani na poučení o základech první pomoci. Záchranáři tak alespoň „na dálku“ připomínají, že volat na tísňovou linku je správné vždy, když si člověk není jistý, zda danou situaci zvládne vlastními silami. A nejdůležitější je přesné uvedení místa; na všechno ostatní už se operátoři umějí zeptat. Radí také, jak své chytré telefony „vylepšit“: nainstalováním bezplatné aplikace Záchranka. „Jejím prostřednictvím v případě nouze kontaktujete záchrannou službu a zároveň odešlete vaši aktuální polohu – což je zejména v situacích, kdy nevíte, kde se nacházíte, neocenitelná věc,“ připomněla Homolová.

Jak při volání známého trojčíslí, tak v případě využití aplikace je volající během několika sekund spojen s profesionálními zdravotníky na zdravotnickém operačním středisku, kterých je v republice celkem 14: v každém kraji a i hlavním městě. Středočeské pracoviště sídlí v Kladně. „Dispečeři a dispečerky volajícímu poradí, jak účinně pomoci sobě nebo druhým – a v případě potřeby na místo vyšlou posádky záchranné služby,“ uvedla Homolová. Chytrý telefon dokonce umí na dispečink záchranářů poslat i obrázky z místa události, což může při rozhodování o dalším postupu významně pomoci: umožní totiž kvalifikované posouzení situace i na dálku.

Jak správně postupovat při pomoci druhým?
- Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.
- Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jisti, zda danou situaci zvládnete vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranářů, ale třeba „jen“ užitečnou radou.
- Pokud se rozhodnete pomoc v případě ohrožení zdraví zavolat, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155.
- Nejdůležitější informací je adresa – tedy místo, kde se nacházíte. Pak přenechte iniciativu operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést. A nikdy nezavěšujte jako první!
- Nemusíte mít strach, protože i laika dokážou profesionálové na tísňové lince navést k poskytnutí účinné první pomoci. Díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý – a nakonec zjistí, že k záchraně života nepotřebuje víc než svoje ruce.

Zdroj: Petra Homolová, Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje