Kraj chce především vědět, kam by kamiony měly sjíždět z klíčových dopravních tahů, jimiž jsou na Říčansku silnice I/2 a II/101 – a stejné informace žádá i pro komunikace s označením II/107, II/335 a II/508. „Připravované opatření města Říčany bohužel neobsahuje návrh objízdných tras, kam by byla převedena vyloučená nákladní doprava,“ poznamenal v pondělí středočeský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). „Návrh objízdných tras zároveň požaduje i Policie ČR, aby se předešlo možným dopravním rizikům a byla zajištěna bezpečnost a plynulost dopravy,“ doplnil.

V minulosti vyvolala rozruch slova hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO), který se vyjádřila v tom smyslu, že argumentům představitelů obcí a měst rozumí, nicméně v instalování zákazových značek nevidí celkový přínos. Problém s obtěžující přemírou těžké nákladní dopravy totiž neřeší, pouze přesouvá k sousedům.

Krajští radní v pondělí také odhlasovali usnesení o podpoře dostavby dálnice D0, konkrétně takzvaného úseku 511 a souvisejících staveb. Kraj ve shodě s představiteli hlavního města usiluje o co nejrychlejší vybudování klíčového úseku Pražského okruhu. Jeho zprovoznění by pomohlo i problému Říčanských s kamiony, jejichž řidiči se potřebují přesouvat mezi dálnicí D1 a dálnicemi D11 a D10. Čekat celé roky však v Říčanech považují za nepřijatelné.

Zrušení říčanského zákazu se nelíbí starostovi města Vladimíru Kořenovi (Klidné město). „Státní úředníci zaúřadovali. Šavlují mezi sebou termíny, vyjádřeními, stanovisky – a pomohli tak speditérům na úkor obyvatel,“ durdí se. „Nemám pravomoc zasahovat do rozhodování a jednání státní správy. Připravili jsme projekt, nechali ho schválit, nakoupili značky… A teď si státní úřady mezi sebou vytýkají chyby,“ vyjádřil se již v únoru na adresu zápasu paragrafů mezi úředníky, kteří vykonávají státní správu v rámci radnice – a těmi na kraji.

Uplatňování zákazu bylo podle jeho slov velkým přínosem: počet projíždějících kamionů se snížil zhruba na polovinu – podle odhadů jich denně ubyla tisícovka. „Po zavedení zákazu tranzitu mi starostové okolních obcí či pražských městských částí děkovali za pozitivní dopad; lidé u většiny silnic si oddechli,“ konstatoval Kořen. Zákazové cedule (z moci úřední ale nyní zakázané) podle jeho slov splnily očekávání: pomohly omezit dopravní zácpy, smog, prach a nebezpečné dopravní situace. A to prý jak v Říčanech, tak i u sousedů.