Přísnější požadavky

Nové požadavky vyplývají ze změněných standardů kvality, které by měly platit nejpozději od počátku roku 2020. Čerstvě je schválili pražští radní – a souhlas členů rady Středočeského kraje se očekává v dohledné době.

Standardy kvality mají zajistit, aby v rámci celého systému PID mohli cestující očekávat srovnatelnou úroveň – ať už nastoupí do vozidla kteréhokoli z 19 dopravců. Ať služby poskytuje pražský dopravní podnik s více než tisícovkou autobusů, nebo malá firma jen s několika vozy, na celkem 153 městských a 223 příměstských nebo regionálních linkách musí garantovat požadovanou kvalitu. Městské linky s těmi ostatními ovšem nelze porovnávat navzájem. Některé požadavky se liší (třeba na podobu sedadel a jejich pohodlnost).

Zkušenosti odjinud

Nově schvalovaná podoba standardů je přísnější než dosavadní pravidla, platná již od roku 2009. „Bude základem nově vznikajícího společného dopravního systému pro Prahu a celý Středočeský kraj,“ připomněl pražský radní pro dopravu Petr Dolínek. S tím, že standardy jsou schvalovány s dostatečným předstihem: dopravci mají půl druhého roku, aby se mohli připravit. Neměly by je ale zaskočit – vycházejí totiž z konzultací jak s dopravci, tak třeba i s výrobci autobusů. A také ze zkušeností jiných krajů.

Kromě autobusů se nových standardů mají dočkat i další druhy veřejné dopravy. Třeba i železnice či přívozy, s jejichž větší integrací do systému PID se také počítá.

Nové požadavky na autobusy PID
- Vozový park lze rozšiřovat pouze novými vozy (s výjimkou předváděcích autobusů mladších dvou let)
- Maximální stáří autobusu 15 let (po přechodném období: do 1. 1. 2021 možno do 17 let, do 1. 1. 2022 do 16 let); průměrný věk vozového parku dopravce 9 let
- Klimatizace v celém voze
- Alespoň částečně nízkopodlažní vozidla
- Maximum pohodlných sedadel (počty se liší pro různé typy používaných vozidel: midibus, midibus+, standard, standard+, kloubový, kloubový+)
- Dostatek místa pro dětské kočárky a invalidní vozíky na městských linkách
- Moderní informační a odbavovací systém (nejen hlášení zastávek, digitální informační panely, zobrazovač času a pásma i označovače, ale také možnost zakoupit jízdenku platební kartou)
- Vybavení moderními technologiemi: sledování pohybu vozidla v reálném čase, zjišťování obsazenosti vozidla, systém pro preferenci autobusů na světelných křižovatkách

Zdroj: Regionální operátor Pražské integrované dopravy