„Dostavba D4 začne nejdříve za dva roky,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě. Už 2. července ale bude jasněji, nakolik se tato cesta budování dálnic bude jevit jako schůdná. Jde o termín, do kdy se mají hlásit zájemci o účast. Pak má následovat omezení počtu účastníků na čtyři uchazeče – a dojde na další jednání. Aktuálně se vyřizuje nové stanovisko EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) a pokračují výkupy pozemků.

S uplatněním PPP stát již v minulosti počítal pro dostavbu D47 na severu Moravy. Záměr z počátku nového tisíciletí ale nevyšel: uzavřenou smlouvu stát po změně vlády vypověděl pro nevýhodnost. I přes tuhle zkušenost vnímá ministr Ťok tento model financování jako příslib do budoucna. „V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic,“ připomněl s tím, že je tudíž třeba hledat jiné cesty. Tímto způsobem by se podle něj mohla dostavovat třeba i D6.

Motoristy by novinka neměla nijak překvapit. Vítězné konsorcium zaručí, že vše bude v pořádku: od pohlídání kvality výstavby po zajištění veškeré údržby. V případě dostavby D4 ministerstvo předběžně předpokládá, že za vybudování chybějícího úseku dálnice a jeho 25leté provozování mu stát zaplatí kolem 25 miliard korun.

Samotná volba PPP modelu přitom není novinkou. Vláda na tento záměr kývla již předloni v lednu. Následně ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu se sdružením společností White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika. Ty státu pomáhají s přípravou projektu a výběrem koncesionáře.