Dálnice podle jejích slov totiž umožňují budovat další stavby. „S dálnicemi D3, D4 a D6 se nám otevírá mnohem větší možnost intenzivně připravovat obchvaty měst. To je ve středních Čechách obrovský problém,“ vysvětlila hejtmanka.

Podle jejích slov se tak díky D6 posunuly práce na obchvatu Rakovníka, díky D3 a schválení peněz na přípravné stavby by se mohlo začít budovat u Jílového. Pracovat se začíná i na obchvatu Benešova. Stavba dálnice D3 má ale jistý háček, podotýká. „Pokud ale postavíme D3 a nebude dokončený Pražský okruh, tak jsme tam, kde jsme byli – nepomůže se ani Praze, ani Středočeskému kraji,“ varuje hejtmanka.

Vedle dopravních staveb má kraj v plánu i další věci, co se týká této oblasti: a sice integraci dopravy. Tu chce kraj integrovat nejen po celém území kraje, ale také s přesahem do sousedních krajů. Stavět se mají dále také P+R parkoviště u železničních tratí.

Dojíždění za prací - Ilustrační foto
Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně

Co se týká dopravních staveb, na rok 2019 to jsou naplánované nemalé peníze. „Připravuje se přes 350 projektů za celkovou částku 3,4 miliardy korun,“ podotkla hejtmanka. A pokud vláda najde další peníze pro kraje, pro ten Středočeský by to měla být částka kolem 420 milionů

„Je to dané poměrem silnic, které spravujeme – jsme připraveni je proinvestovat velmi rychle. Vedle toho budeme investovat i vlastní prostředky, na opravu silnic je plán o 100 milionů víc, na dopravní obslužnost o 330 milionů více,“ uvedla. Celkem do dopravy má jít pro rok 2019 částka 4,38 miliardy, podotkla hejtmanka.

Jak dodala středočeská hejtmanka, oblast dopravy netvoří pouze silnice, ale třeba také cyklostezky. „V roce 2017 se nám podařilo zainvestovat dva projekty za 50 milionů korun, letos to jsou dva projekty za částku 60 milionů korun. Cyklostezky jsou pro nás poměrně důležité, Středočeský kraj má na starosti páteřní cyklostezky, zbytek spravují obce, místní akční skupiny a lokální investoři,“ podotkla.

Ilustrační foto.
Kraj vylepší napojení na dálnici, která ještě nestojí

Vláda nedávno jednala o problematice, že by kraje měly dostat pravomoc určit si mýtné na silnicích první třídy. „Teď se na tom pracuje. Bylo podepsané memorandum mezi asociací krajů a vládou, kde kraje jsou tím, kdo bude rozhodovat a vytipuje úseky jedniček, které budou podléhat mýtu,“ odpověděla hejtmanka na otázku, zda jsou již vytipované zpoplatněné úseky.

„Chtěli jsme zaručit starostům, že mají možnost se vyjádřit, za mýto v úseku chtějí. V tuto chvíli se odehrávají jednání mezi odborem dopravy na vytipovaných úsecích,“ dodala. Jasno tedy zatím není, kde by se mohlo platit za jízdu na silnici první třídy.

Středočeský kraj chce také ohlídat, aby kamionová doprava nepřetěžovala silnice: tomu má pomoct mobilní váha. V současné době mají policisté k dispozici jednu, nyní bude mít tři. Nejde přitom o nijak levnou záležitost: jedno takové zařízení stojí přes dva miliony korun. „Do budoucnosti bychom jich chtěli mít šest. Nákup trval dlouho, skoro rok a půl, než jsme vysoutěžili dodavatele. Byla to pilotní vlaštovka, intenzivně spolupracujeme s policií,“ uvedla Jaroslava Pokorná Jermanová.

Ilustrační foto
Stavbu dvou dálnic zrychlí čtyři podpisy
Ilustrační foto.
Staveniště na silnicích: hned s odchodem zimy