Hledáním lokalit vhodných pro záchytná parkoviště hejtmanství reaguje především na neustálý nárůst počtu obyvatel kraje, kteří dojíždějí do hlavního města – ať už do zaměstnání, za kulturou, na úřady – nebo třeba do škol.

Parkoviště P+R v Praze. Infografika.

Kliknutím infografiku zvětšíte.

Zmiňovaných 107 míst již prověřil odbor dopravy krajského úřadu. Je to 77 lokalit, kde po zřízení parkovišť P+R volají obce a města – a ještě něco navíc. Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve čtvrtek připomněla, že vzniknout by mohlo sedm a půl tisíce parkovacích míst. „Téměř připravených už je 16 projektů, z toho deset jich je v těsné blízkosti Prahy,“ konstatovala. Z hlediska možných termínů se nejnadějněji jeví zahájení stavby v Úvalech, Říčanech, Roztokách u Prahy a Benešově – ale i v Pečkách, Příbrami, Rakovníku či Hořovicích. Ne všechna zamýšlená záchytná parkoviště totiž mají sloužit motoristům dojíždějícím do metropole.

S městy i obcemi jedná vedení kraje o možné spolupráci – zvlášť radnice menších sídel totiž u podobných projektů nemají šanci nejen zajistit jejich financování, ale ani projektovou přípravu. Třeba Zeleneč nebo Mstětice, uvedl příklad radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). „U Mstětic by mohlo vyrůst záchytné parkoviště pro několik set aut. Jde o lokalitu mezi dálnicemi D10 a D11,“ vysvětlil radní. Kraj se podle jeho slov také snaží pomoci při jednání s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty o odkupech pozemků u vlakových nádraží a zastávek.

Na budování záchytných parkovišť lze z evropských fondů získat až 90 procent nákladů na stavbu. Žádosti jsou již podány v souvislosti s projekty v Sázavě, Řevnicích, Novém Kníně – přičemž se jedná také o Dobřichovicích a Příbrami.