Naznačuje to alespoň Přemysl Novák z agentury Petr Čech Sport, který vede domácí projekt L'Etape Czech Republic by Tour de France. Podle vývoje jednání s pořádající asociací A.S.O. je přesvědčen, že v roce 2028 by mohla do naší země zavítat počáteční fáze závodu Tour de France, zvaná Grand Départ, s účastí těch nejlepších špiček (tak jako se letos bude začínat v italské Florencii).

Startovalo by se v Praze – s výjezdem někam do středních Čech. Jednou z podmínek je veřejná podpora představitelů volených orgánů – vlády a krajských samospráv – od nichž musí přijít oficiální přihláška. K dalším pak patří zajištění dostatku peněz. Což vlastně souvisí i s první podmínkou; počítá se s příspěvky z veřejných zdrojů. Zapojení soukromé sféry prý v podstatě není možné.

„Potřebujeme přesvědčit volené politiky, aby na to dali peníze. Je to opravdu hlavně o státní správě, která musí říct: ano, má smysl, aby tady tahle akce byla – a chceme ji tu uskutečnit,“ řekl Novák novinářům.

Odkazuje v té souvislosti na studie, podle jejichž závěrů by každá vložená koruna měla přinést až desetinásobný užitek, jestliže započítáme i propagaci sportovních aktivit s následnou úsporou výdajů na léčbu civilizačních onemocnění. Počítá se jak s přímými výnosy, tak s propagací regionu, kde se závodí.

Jisté však je, že k tomu, aby se mávající fanoušci mohli postavit ke středočeským silnicím, otevřou cestu jedině vložené miliony. Potřeba by jich byly „nižší stovky“, nezastírá Novák, že řeč by tudíž mohla být o částce ve výši kolem čtvrt až půl miliardy. Konkrétnější prý být nemůže, protože je vázán mlčenlivostí.

Myšlenka lákavá, podmínky neznámé

O tom, ze startovat by se mělo v Praze, na některém z jejích atraktivních míst, nemá Novák pochybnosti. „Následně je Středočeský kraj – a pak se uvidí, kdo se bude chtít zapojit,“ připomněl. S tím, že velký zájem přilákat úvodní závod Tour de France na své území má Jihočeský kraj.

Jak vypadá aktuální zájem středočeského hejtmanství, se Deník ve středu 12. června zeptal krajského radního pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Václava Švendy (Spojenci/TOP 09). „Je to skutečně velká prestižní akce s obrovským turistickým potenciálem,“ ocenil. „Jistě bychom byli rádi, pokud by se závod konal i na území kraje,“ nezastírá.

Nicméně – konkrétně se vyjádřit nemůže. „V současnosti nemáme žádné bližší informace – nelze však vyloučit, že budeme za kraj konání závodu prosazovat. Samozřejmě až poté, co se seznámíme s podmínkami organizace, a to včetně finančních nároků,“ upozornil Švenda, že znát tyto podrobnosti je pro další debaty klíčové.

Česká stopa na Tour de France:

| Video: Youtube

Ve středních Čechách organizátor Novák pošilhává i do Mladé Boleslavi. Tamní Škoda Auto totiž s organizátory Tour dlouhodobě spolupracuje – jako partner a dodavatel oficiálního vozu figuruje už od roku 2004. Loni automobilka organizátorům poskytla flotilu 209 aut využívaných jak vedením závodu a organizátory, tak sloužících coby servisní vozy doprovázející peloton.

Tým Škoda Design se také osvědčil jako tvůrce návrhů trofejí závodu – pohárů z českého křišťálu. Letos v únoru zástupci Škody Auto podepsali nové smlouvy: roli automobilky jako oficiálního hlavního partnera závodu Tour de France a poskytovatele doprovodných vozů i pro další cyklistické závody jimi prodloužili do roku 2028.

Jak by mohla pomoci Škoda Auto?

Ve středních Čechách organizátor Novák pošilhává i do Mladé Boleslavi. Tamní Škoda Auto totiž s organizátory Tour dlouhodobě spolupracuje – jako partner a dodavatel oficiálního vozu figuruje už od roku 2004. Loni automobilka organizátorům poskytla flotilu 209 aut využívaných jak vedením závodu a organizátory, tak sloužících coby servisní vozy doprovázející peloton. Tým Škoda Design se také osvědčil jako tvůrce návrhů trofejí závodu – pohárů z českého křišťálu. Letos v únoru zástupci Škody Auto podepsali nové smlouvy: roli automobilky jako oficiálního hlavního partnera závodu Tour de France a poskytovatele doprovodných vozů i pro další cyklistické závody jimi prodloužili do roku 2028.

Jak naděje do ní vkládané vnímá Škoda Auto, ve středu Deníku upřesnila mluvčí společnosti Michaela Sklenářová. Odkázala na vyjádření, které v dubnu vyslovil člen představenstva odpovědný za prodej a marketing Marin Jahn v rozhovoru pro platformu We Love Cycling, věnovaný především souvislostem čtyřletého prodloužení smlouvy o partnerství. Netají se tím, že start Tour de France v České republice je „nádherná představa“ – ale ani tím, že firma, byť v pozici generálního partnera, může mít jen „marginální vliv“. Což ale neznamená, že by se automobilka nesnažila svým dílem přispět. „Pokud by někdy k něčemu takovému mělo dojít, měli bychom logicky obrovskou radost. Ale nemáme možnost přímo ovlivnit, kam se Tour vydá. Nicméně – pokud jednou bude na stole žádost z Česka o Grand Départ, rozhodně se jako Škoda Auto přimluvíme,“ vzkázal příznivcům cyklistiky Jahn, který se sám řadí mezi nadšené jezdce na kole.