Není ale třeba se obávat. Asteroid, pojmenovaný 7335 (1989 JA), mine naši planetu ve vzdálenosti čtyři miliony kilometrů, neboli téměř v desetinásobku průměrné vzdálenosti, v jaké se od Země nachází Měsíc. Informuje o tom web Science Alert.

Na druhé straně je pravda, že americká vesmírná agentura NASA klasifikovala tento asteroid jako „potenciálně nebezpečný“, jinými slovy jako asteroid, který by v případě změny své oběžné dráhy a kolize se Zemí napáchal na naší planetě obrovské škody. Důvodem je především jeho obrovská velikost - v průměru má asi 1,8 kilometru a podle NASA je největším asteroidem, jaký se letos k Zemi přiblíží.

Vyhynutí dinosaurů. Ilustrace.
Ohromující objev. Vědci zřejmě našli část asteroidu, který vyhubil dinosaury

Podle vědeckých odhadů se toto vesmírné těleso pohybuje rychlostí asi 76 tisíc kilometrů v hodině, což je dvacetkrát rychleji než vystřelený letící projektil. K Zemi by se mělo znovu přiblížit až 23. června 2055, kdy proletí podle současných odhadů ve vzdálenosti asi 70násobku vzdálenosti Měsíce od Země.

NEO a Apollo

Asteroid je jedním z více než 29 tisíc objektů blízkých Zemi (NEO), které NASA každoročně sleduje. Klasifikace NEO se podle NASA vztahuje na jakýkoli astronomický objekt, který prolétne do vzdálenosti asi 48 milionů kilometrů od oběžné dráhy Země. Většina těchto těles je přitom extrémně malá; asteroid 7335 (1989 JA) je větší než 99 procent těles NEO, které NASA sleduje, uvedla agentura.

Kromě klasifikace NEO spadá 7335 (1989 JA) také do třídy asteroidů zvané třída Apollo – tak se nazývají asteroidy obíhající kolem Slunce, jež v periodických intervalech míjejí oběžnou dráhu Země. Podle titulu Live Science znají atronomové asi 15 tisíc takových asteroidů.

Drobné kousky kamene Hypatia, nalezeného v Egyptě, na základě jejichž analýzy vědci usuzují, že kámen je pozůstatkem exploze supernovy. Velikost fragmentů ilustruje k nim přiložená mince.
Egypt ukrýval poklad nevyčíslitelné hodnoty. Unikátní kámen šokoval vědce

NASA objekty, jako je tento, pozorně sleduje a současně zkoumá možnosti, jak je případně vychýlit z jejich dráhy, kdyby byly na kolizním kurzu se Zemí.

Jeden projekt k vyzkoušení možnosti vychýlení potenciálně nebezpečného asteroidu z jeho směru zahájila loni v listopadu, kdy v rámci Double Asteroid Redirection Testu (DART) vypustila vesmírnou loď, která na podzim 2022 čelně vrazí do 160 metrů širokého asteroidu Dimorphos. Srážka asteroid nezničí, ale může mírně změnit jeho oběžnou dráhu, uvedl již dříve titul Live Science.