Podle nové studie, kterou skupina vědců publikovala v časopisu Science, tvořili až polovinu stravy neandertálců žijících na Pyrenejském poloostrově během poslední doby ledové měkkýši, korýši, ryby, ptáci a mořští savci jako delfíni a tuleňi. Ukazuje to, že tito pravěcí lidé byli zřejmě vynalézavými lovci, rybáři a sběrači, kteří se modernímu lidskému druhu Homo sapiens podobali víc, než jsme se domníval.

Takto mohla pravěká ryba postupně přecházet z vody na souš, počítačová animace
Průlomový nález. Vědci objevili pravěkou rybu, která měla ploutev s prsty

Objev je významný i z jiného ohledu - mastné kyseliny jako Omega-3, jež lidskému tělu dodává rybí strava a rybí tuk, mohou podpořit vývoj mozku. Podle vědců proto tyto stravovací návyky přispěly pravděpodobně u pravěkých lidí ke vzniku moderního lidského chování včetně schopnosti získávat obecné poznatky, zpracovávat informace a dospívat k chápání dějů a jevů.

Byli vyspělejší, než jsme mysleli

"Oblast Figueira Brava v pohoří Arrábida poskytuje první záznam o tom, že evropští neandertálci významnou měrou spotřebovávali mořské zdroje," uvádějí vědci v publikované zprávě. "Podobně jako rychle přibývající důkazy o tom, že neandertálci měli vlastní plně symbolickou hmotnou kulturu, i tento důkaz vyvolává další otázky, zda se skutečně lišili od moderních lidí tolik, jak se dřív myslelo," dodávají.

Vzhledem ke vzdálenosti neandertálské osady od pobřeží (zhruba dva kilometry) a nálezům zbytků mořských plodů v ní se zdá, že neandertálci používali při rybolovu a následujícím transportu ryb sítě a vaky.

Žebra a páteř z kostry neandertálce nalezené v jeskyni Šánidar. Jeskyně je proslulá nálezy artefaktů neandertálské kultury
Nový nález odhaluje zvyky neandertálců. Mohli být vyspělejší, než se myslelo

Schopnost získávat potravu z moří a řek formou lovu se dlouho považovala za výlučně lidskou, ne za něco, co by mohli dokázat i neandertálci. V tomto ohledu je tedy nový objev významný. Předchozí indicie o tom, že se neandertálci živili i mořskou stravou, byly nejednoznačné. Některé nálezy získané v různých částech světa o tom sice svědčily, ale nebylo zřejmé, jak moc se tyto stravovací návyky rozšířily.

Mnohem více vědci zjistili o stravování raných moderních lidí v jižní Africe, kteří žili přibližně v téže době. Nová studie nyní naznačuje, že složení jejich stravy se od potravy neandertálců žijících u portugalského pobřeží nijak nelišilo.

Jejich schopnosti zřejmě nebyly ojedinělé

To představuje zajímavou výzvu pro archeology, protože až dosud se mělo za to, že právě sofistikovanější způsob rybolovu a využívání mořských plodů mohl sehrát velkou roli při prosazování vyspělejší raně lidské společnosti - což je závěr, který současná studie zčásti zpochybňuje.

Rekonstrukce neandrtálské ženy z roku 2004 od Mortena Jacobsena
Průlomový objev. Genetické dědictví neandertálců ovlivnilo i dnešní Afričany

Jde zatím o ojedinělý objev, ale vědci se domnívají, že podobné komunity se mohly v poslední době ledové vyskytovat i na jiných místech. Stopy po jejich existenci však zřejmě spláchla stoupající hladina moří a oceánů, takže už nebude možné je najít.

Přesto současný objev podstatně osvětluje životní styl a chování neandertálců a jako jiné podobné objevy z poslední doby naznačuje, že se od našich lidských předků lišili zřejmě méně, než jsme předpokládali.