Velké překvapení pro mnohé je na světě. Nymburský podnik ŽOS, který se utápěl ve finančních potížích a dluží za dodávku tepla miliony korun, je prodaný. Slovenští majitelé prodali celý areál bývalé ŽOSce Louny.

Areál fabriky byl prodán k 1. červenci. Pro kruhy blízké podniku však nešlo o překvapení. O nymburskou ŽOSku projevily zájem firmy Legios a také Škoda Plzeň. „Vlastníkem je nyní společnost Legios, což je bývalá ŽOS Louny. Firma se sídlem v Praze a závody v Lounech, Horním Slavkově a nyní i v Nymbuirce, se zabývá výrobou a opravami dieslových lokomotiv,“ řekl místostarosta Zdeněk Vocásek.

Ten si od nového majitele slibuje větší spolupráci, než za bývalého vedení slovenské společnosti. „Ti dlouhodobě nekomunikovali, chceme vedení lounské firmy pozvat na radnici a navázat s nimi spolupráci. Jistou výhodu vidím i v tom, že v čele firmy stojí Jan Velich, který kdysi pracoval v obchodním oddělení ŽOS Nymburk,“ popsal kroky radnice Vocásek.

Nedávno Nymburský deník informoval o velkém dluhu vůči Thermoservisu. Za dodávku tepla dlužila ŽOSka přes 12 milionů korun. „Dohodli jsme se na splátkovém kalendáři a částce, kterou zaplatí přímo. Nyní ta pohledávka činí 4,5 milionu korun a čekáme na první splátku. Oficiálně nic o prodeji ŽOSky nevíme, ale funguje to tak, že nový vlastník přebírá vše i s pohledávkami,“ okomentoval aktuální situaci ředitel a jednatel Thermoservisu Marek Michl.

Podle vyjádření Miloše Kubíka z ŽOS Nymburk by měli současní zaměstnanci, kterých je zhruba 150, zůstat v podniku i pod novým majitelem. „Ani já nevím, zda zůstanu, personální obsazování má na starosti tým lidí z Legiosu, kteří už jsou v Nymburce. Podle všeho by se ale nemělo propouštět,“ tvrdí Kubík.

Výkonným ředitelem ŽOSky v Nymburce by se měl stát Jan Velich, který tu již dříve pracoval. „Budeme firmu Legios kontaktovat a pozveme ji do Hospodářské rady města. Máme zájem v podniku zachovat dílny učňů ze Střední odborné školy a Středního odborného učiliště,“ doplnil místostarosta Vocásek.

Legios je přední evropský výrobce lokomotiv, železničních nákladních vagónů a náhradních dílů s dlouholetými zkušenostmi v oblasti výroby, opravy a modernizace železničních vozů a lokomotiv.

Společnost představila letos na železničním veletrhu Transport Logistic v Mnichově dva nové vozy – cisternový vůz s nerezovým kotlem a výsypný vůz na přepravu štěrku a písku.