„Internetový dotazník je určen především začínajícím firmám, které se potřebují na svoji první návštěvu zahraničních trhů připravit,“ řekl generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl. Dotazník se zaměřuje na hodnocení exportní připravenosti vývozu zboží. Agentura ale chystá další verzi zaměřenou na vývoz služeb.

Smyslem testu podle Jukla není sdělit, zda je firma na export připravena či nikoliv, ale poskytnout srovnání v kontextu ostatních firem. „Čím bude tedy větší vzorek respondentů, tím firma dostane kvalitnější odpověď na to, kterým směrem se při svých přípravách na export ubírat a v čem jsou její konkurenční výhody a nevýhody,“ poznamenal Jukl.

Firmy podle Jukla ztrácely nejvíce bodů za připravenost v marketingovém plánování, za propagaci a zkušenosti lidí s exportem. Naproti tomu příznivé hodnocení si většina firem vysloužila pro schopnost uspět v soutěži cenou i kvalitou svých produktů a disponibilními výrobními kapacitami a zásobami.