Přesně takovou zkušenost udělal Radek Malík z Nymburka, a proto se obrátil na redakci Nymburského deníku. „Připadá mi to jako podvod na zákazníky,“ řekl Malík.

„Před čtyřmi lety jsem si koupil bazén typu 310 a dostal na něj prodlouženou sedmiletou záruku. Před rokem mi odešla vnitřní fólie. Reklamaci mi neuznali, ale tehdy jsem to ještě neřešil a na vlastní náklady si koupil novou,“ uvedl pro Deník Malík.

Letos se však po celém obvodu plechové stěny bazénu objevila koroze, a tak se pan Malík rozhodl závadu opět reklamovat. „Reklamaci přijali. Po pár dnech mi však volali, že ji neuznávají,“ doplnil Malík.

Dílenský list to zdůvodňoval takto: „V podmínkách prodloužené záruční doby se v odstavci 10 stanoví, že záruka se nevztahuje na působení vnějších vlivů (např. koroze, opotřebení nátěrů, atd.). Nelze proto uznat záruku jako oprávněnou. Cena opravy by byla výměnou pláště bazénu, který stojí 7850 Kč.“

Pan Malík k tomu dodává: „Když jsem si prostudoval pod〜mínky v záručním listě, speciálně bod 10, zjistil jsem, že záruka by se nevztahovala vůbec na nic. Nevím, zda si mám teď koupit nový bazén, nebo na vlastní náklady uhradit opravu, která by vyšla dráž.“

…a co na to odborník

Jedná se o reklamaci bazénu, který již není v zákonné záruční době, ale vztahuje se na něj záruka rozšířená čili komerční, která není legislativně upravena. Podmínky si tak může výrobce, prodávající nebo poskytovatel služby stanovit sám.

Pokud však nadstandardní záruční dobu blíže nespecifikuje, například v záručním listu nebo ve smlouvě, budou pro ni platit stejná pravidla, jako pro záruku zákonnou.

V tomto konkrétním případě však komerční záruka blíže specifikována byla. Reklamace bazénu se tak může řídit pro ni stanovenými pravidly. Může být tedy zamítnuta z důvodu, že za vadu může působení vnějších vlivů.

Nicméně to, zda se jedná opravdu o vadu způsobenou běžnými vnějšími vlivy, nebo zda je to vada výrobní – například použití nedostatečně odolných materiálů – by mělo být na posouzení nezávislého odborníka (soudního znalce). Ten by určitě vzal v potaz běžnou životnost podobných bazénů.

Pan Malík se může pokusit dohodnout s firmou na tom, že bude vypracován nezávislý znalecký posudek, jehož výsledek bude pro obě strany závazný, tedy budou jej respektovat.

V případě, že se nepodaří stranám na žádném postupu dohodnout, a to pokud možno písemnou formou, zbývá jediná možnost – řešit při soudní cestou. Za další je třeba posoudit, zda nedošlo – popřípadě stále nedochází – k porušení zákona o ochraně spotřebitele. Pokud je totiž zákazníkovi před uzavřením smlouvy velkolepě slibována sedmiletá záruční doba, a poté se ukáže, že se záruka téměř na nic nevztahuje, mohlo by se jednat o klamání spotřebitele.

Ten pak může dát podnět k prošetření živnostenskému úřadu, jemuž to kompetenčně přísluší.

V budoucnu by se však situace měla podstatně zlepšit. Nefér podmínky spotřebitelských smluv bude eliminovat nová směrnice Evropské unie o nekalých obchodních praktikách, kterou musí čeští zákonodárci začlenit do národní legislativy nejpozději v červenci.