Nově zprovozněná hala v areálu bývalých Železničních opraven a strojíren (ŽOS) vyšla na 19 milionů korun a stojí na stejných základech, jako původní hala z konce 19. století. Ta byla ještě letos v létě ruinou. Dvě třetiny nákladů na novou halu dokonce zaplatila firma penězi získanými za šrot z původní haly.

Během několika měsíců se podařilo postavit novou halu a uvnitř instalovat kolejnice. Pod kolejištěm je tunel, takže přebírající zákazník si může svůj vagón zkontrolovat i zespodu. „Dříve si zákazníci přebírali vagóny venku, za jakéhokoliv počasí, což bylo nedůstojné,“ vysvětlil potřebu nové haly generální ředitel.

Aero Vodochody - obnovení sériové výroby letadel.
Nový cvičný letoun: sotva se začal vyrábět, tvůrce dostal armádní medaili

Aktuálně se chystá výstavba dalších dvou hal, které budou obsahovat tryskové boxy. Jedná se o investici za 50 milionů korun. „Ty bychom chtěli zprovoznit na jaře, zhruba v březnu či dubnu,“ doplnil Vlček.

Stávající výrobu ovlivnila válka na Ukrajině. „Ukázala se větší potřeba cisternových vagónů. Počítáme, že v příštím roce budou právě tyto vagóny v naší výrobě převažovat,“ konstatoval ředitel.

Kromě cisternových vagónů vyrábí firma i kontejnerové vozy. Novinkou jsou takzvané kapsové vozy, které by se mohly podle ředitele stát hitem v budoucnu.

Souprava RegioPanter Českých drah. Ilustrační foto
Nové vlaky na Prahu: tak velké, že se budou prodlužovat perony

Jelikož jednou z nejčastějších činností ve firmě je svařování, vzniklo v areálu i speciální výcvikové svářecí centrum. V něm se zaškolují noví zaměstnanci, kterých stále přibývá. V roce 2020 zaměstnával Nymwag zhruba 600 lidí, nyní je to kolem 800. V příštím roce by se počet zaměstnanců mohl vyšplhat na 950. Kromě místních pracují ve firmě také agenturní dělníci, kteří se sjeli do Nymburka z deseti zemí. Mezi nimi jsou to například Filipínci, Gruzínci, Vietnamci či Bulhaři.

Třetí největší evropský výrobce

Nymburský výrobce měl donedávna zákazníky pouze v zahraničí. Vagóny vyrobené v bývalé ŽOS kupovali dopravci z Francie či Polska. Novinkou je uzavřený kontrakt s domácí firmou. Zákazníkem Nymwagu se nově stalo také ČD Cargo, které si objednalo cisternové vozy.

I díky tomu firma potvrzuje pozici třetího největšího výrobce vagónů v Evropě. Zatímco v roce 2020 vyrobili v Nymburce 310 vagónů, o rok později to bylo už 894 vozů. Letos se vyrobí 940 vagónů a výhled na příští rok hovoří o 1 180 vagónech.