Neuvěřitelná rychlost. To je největší předností zbrusu nové lisovací linky PXL 2, která vloni vyrostla na místě staré lisovny v areálu hlavního závodu společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Nyní už „Pixla", jak jí zaměstnanci přezdívají, jede na plný výkon a její „berani" mění založené plechy na autodíly každé tři vteřiny.

Rozhodnutí vybudovat v Boleslavi další lisovací linku padlo v roce 2014. Kapacity zdejšího závodu totiž přestávaly stačit. V roce 2012 sice začala fungovat sesterská linka PXL 1 dodaná rovněž německou firmou Schuler, teprve výstavba nové lisovny však přináší dostatečné kapacity. Díky ní bude automobilka moci zrušit dvě výrazně méně efektivní linky staré 43 a 53 let v jiných částech závodu a rovněž bude moci zásobovat výlisky nejen boleslavský, ale také kvasinský závod a fabriky v zahraničí.

A kapacita nové linky je skutečně pozoruhodná. Otesánek spořádá ročně 200 tisíc tun ocelových svitků, denně tedy zhruba 600 tun materiálu. Za rok vyprodukuje 21 milionů dílů.

Navzdory těmto ohromujícím číslům pracují v nové hale pouhé dvě desítky zaměstnanců na směnu. O většinu práce se tu totiž starají roboti a automatické systémy. A to včetně výměn nástrojů, které jinde provádějí zaměstnanci ručně i celou hodinu. Nové lince na to stačí čtyři minuty.

Vedle seřizovačů strojů tvoří osazenstvo haly ještě pracovníci, kteří kontrolují kvalitu na výstupu, a ti, jež zakládají hotové díly do palet. Přestože strojová kontrola je ve fázi testování, zatím se výstup z linky bez lidských očí neobejde. Už v letošním roce se však počítá s praktickým testováním robotů s optickou hlavou, které v laboratorních podmínkách vykazovaly při odhalování závad skvělé výsledky.

Lisovna pracuje od svého nájezdu na maximální výkon v nepřetržitém provozu. Podle jejího šéfa Marka Karaffy to prý ani jinak nejde. Jedná se totiž o nesmírně drahé zařízení – včetně nákladů na stavbu haly, vybavení a technologie stála lisovací linka 86,4 milionu eur.

Obě boleslavské linky PXL sestávají z šesti raznic a beranů, tedy z šesti úrovní, na kterých dochází k postupné proměně plechu v součást automobilu. Jak šéf lisovny podotýká, právě díky skutečnosti, že linky sestávají z šesti úrovní, mají škodováčtí designéři volnější ruce: „Oproti některým jiným automobilkám máme jednu úroveň navíc. Díky tomu jsme schopni vyrábět automobily zajímavějších tvarů," říká Karaffa. „Přesto nás designéři mají za někoho, kdo jim brání v uskutečnění jejich vizí," směje se.

Nová linka už je stoprocentně připravená i na případnou výrobu karosérií z hliníku, starší linka PXL se na tuto možnost rovněž adaptuje. V tomto případě však jde skutečně ještě o hudbu budoucnosti. Škoda sice patrně v budoucnu lehká auta z hliníkových dílů produkovat bude, v tuto chvíli však zůstává u staré dobré oceli. Z ekonomických důvodů.